Mental health and quality of life at a student hall of residence at the Universidade de Brasília, Brazil

Authors

  • Cleuser Maria Campos OSSE Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Departamento de Psicopatologia Clínica.
  • Ileno Izídio da COSTA Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Departamento de Psicopatologia Clínica.

Keywords:

Adulto jovem, Universitário. Sofrimento psíquico, Moradia estudantil

Abstract

 

The purpose of this study was to map the psychological and social conditions and the quality-of-life of young students living in halls of residence at the Universidade de Brasília. Eighty-seven students with an average age of twenty-two volunteered to take part in the research. Self-applied questionnaires were used dealing with issues relating to their socio-demographic situation, life events, consumption of drugs or alcohol and suicidal behavior. These students, who had just begun their courses and were dependent on money allocated by the university, and came from other states, presented prodromal symptoms such as anxiety, depression and difficulties in accepting/seeking help. Problem behavior presented as a solution to issues related to adaptation to the new environment. The university’s assistance programs are unable to meet the complex demand. The current programs could be enhanced, and other services created, in order to guarantee improvement in the quality of life of students through the end of their courses.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: a theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55 (5), 469-480.

Barreto, A., Grandesso, M., & Barreto, M. R. (2007). O pensamento sistêmico, a teoria da comunicação e a ação-reflexão a serviço da ajuda mútua no contexto escolar. In M. Grandesso & M. R. Barreto (Orgs.), Terapia comunitária: tecendo redes para a transformação social. saúde, educação e políticas públicas. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Beautrais, A. L., & Joyce, P. R. (1998). Psychiatric contacts among aged 13 through 24 years who made serious suicide attempts. Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37 (5), 504-510.

Carlini-Cotrin, B. C., Gazal, C. C., & Gouveia, N. (2000). Comportamentos de saúde entre jovens estudantes nas redes São Paulo. Revista de Saúde Pública, 34 (6), 636-645.

Carvalho, N. R., & Costa, I. I. (2008). Primeiras crises psicóticas: identificação de pródromos por pacientes e familiares. Psicologia Clínica, 20 (1), 153-164.

Cerchiari, E. A. N., Caetano, D., & Faccenda, O. (2005). Prevalência de transtornos mentais menores em estudantes universitários. Estudos de Psicologia (Natal), 10 (3), 413-420.

Costa, I. I. (2006). Adolescência e primeira crise psicótica: problematizando a continuidade entre o sofrimento normal e o psíquico grave. Disponível em http://www.fundamentalpsychopatology.org/anais2006/4.69.3.1.htm

Costa, I. I. (2007). Família e psicose: uma proposta de intervenção precoce nas primeiras crises do sofrimento psíquico grave. In T. F. Carneiro (Org.), Família e casal: saúde, trabalho e modos de vinculação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Dusselier, L., Dunn, B., Wang, Y., Shelley, M. C., & Whallen, D. F. (2005). Personal, health, academic and environmental predictors of stress for residence hall students. Journal of American College Health, 54 (1), 15-24.

Erickson, E. (1972). Identidade, juventude e crise. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

Fergusson, D. M., Woodward, L. J., & Horwood, L. J. (2000). Risk factors and life processes associated with the onset of suicidal behavior during adolescence and early adulthood. Psychological Medicine, 30 (1), 23-39.

FONAPRACE (2004). Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Instituições Federais de Ensino Superior: Relatório Final da Pesquisa. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. FONAPRACE, Brasília.

Gadzella, B. M. (2004). College Students Assess their Stressors and Reactions to Stressors. Paper presented at the Texas A & M University Assessment Conference Held at College Station, Texas.

Henrique, I. F. S., De Micheli, D., Lacerda, R. B., Lacerda, L. A., & Formigoni, M. L. S. (2004). Validação da versão brasileira do teste de triagem do envolvimento com álcool, cigarro e outras substâncias (ASSIST). Revista da Associação Médica Brasileira, 50 (2), 199-206.

Holmes, T. H., & Rahe, R. H. (1967). The social readjustmente rating scale. Journal of Psychosomatic Research, 11 (2), 213-218.

Houston, K., & Shepperd, R. (2001). Suicide in young people aged 15-24: a psychological autopsy study. Journal of Affective Disorders, 63 (1), 159-170.

Kisch, J., Leino, V., & Silverman, M. M. (2005). Aspects of suicide behavior, depression, and treatment in college students: results from the spring, 2000 National College Health Assessment Survey. Suicide & Life: Threatening Behavior, 35 (1), 3-13.

Krauskopf, D. (2005). Juventude na América Latina e no Caribe: dimensões sociais, subjetividades e estratégia de vida. In A. A. Thompson (Org.), Associando-se à juventude para construir o futuro (pp.149-146). São Paulo: Petrópolis.

Laranjo, T. H. M., & Soares, C. B. (2006). Moradia universitária: processo de socialização e consumo de drogas. Revista de Saúde Pública, 40 (6), 1027-1034.

Lenz, B. K. (2004). Tobacco, depression, and lifestyle in the pivotal early college years. Journal of American College Health, 52 (5), 213-220.

McGorry, P. D., & Edwards, J. (2002). Intervenção precoce nas psicoses. São Paulo: Jansen-Cilag.

Melo, M. A., & Costa, N. R. (1994). Desenvolvimento sustentável, ajuste estrutural e política social: as estratégias da OMS/OPS e do Banco Mundial para a atenção saúde. Planejamento de Políticas Públicas, 11, 49-108.

Minayo, M. C. S., Assis, S. G., & Souza, E. R. (2005). Avaliação por triangulação de métodos: abordagens de programas sociais. Rio de Janeiro: HUCITEC.

Montenegro, B. F. S. (2005). Eventos de vida e risco de suicídio em estudantes de uma universidade pública brasileira. Dissertação de mestrado não-publicada, Universidade de Brasília.

Pardo, A., & Ruiz, M. A. (2002). SPSS 15.1: Guia para el análisis de datos. Madrid: Mc Graw-Hill.

Peres, R. S., Santos, M. A., & Coelho, H. M. B. (2003). Atendimento psicológico a estudantes universitários: considerações acerca de uma experiência em clínica-escola. Estudos de Psicologia (Campinas), 20 (3), 47-57.

Rohling, J. J., Arata, C., Bowers, D., O’Brien, N., & Morgan, A. (2004). Suicidal behavior, negative affect, gender, and self-reported delinquency in college students. Suicide & Life: Threatening Behavior, 34 (3), 255.

Santos, B. S. (2006). Da idéia de universidade a universidade de idéias. In B. S. S. Santos. Pela mão de Alice: o social e o político na pós modernidade São Paulo: Cortez.

Sluzky, C. E. (1997). A rede social na prática sistêmica: alternativas terapêuticas. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Tashima, D. (2004). Indicadores de risco de suicídio em estudantes universitários. Dissertação de mestrado não publicada, Universidade de Brasília.

Turecki, G. (1999). O suicídio e sua relação com o comportamento impulsivo-agressivo. Revista Brasileira de Psiquiatria, 21 (2), 18-22

WHOQOL Group. (1995). The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Social Science and Medicine, 10, 1403-1409.

Published

2011-03-30

How to Cite

OSSE, C. M. C., & COSTA, I. I. da. (2011). Mental health and quality of life at a student hall of residence at the Universidade de Brasília, Brazil. Psychological Studies, 28(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8859