Maternal feelings about their child’s development from 24 to 28 months

Authors

  • Rita de Cássia Sobreira LOPES Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Aline Groff VIVIAN Universidade Luterana do Brasil, Curso de Psicologia.
  • Débora Silva de OLIVEIRA Fundação Escola Superior do Ministério Público, Faculdade de Direito.
  • Michelle DELUCHI Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Jonathan TUDGE University of North Carolina at Greensboro, Department of Human Development and Family Studies.
  • Cesar Augusto PICCININI Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Psicologia, Departamento Psicologia do Desenvolvimento e da Personalidad

Keywords:

Child development, Childhood, Mother child-relations

Abstract

The aim of the present study was to investigate maternal feelings towards their child’s developmental acquisitions from 24 to 28 months. Sixteen primiparous mothers, aged 21 to 36, from different socioeconomic backgrounds, took part in the study. They lived with their partners, in the metropolitan region of Porto Alegre. A semi-structured interview was held, which was analyzed using a qualitative content analysis. The analysis focused on maternal experience and child development. Mothers reported a growth of vocabulary, motor skills, understanding and memory capacity, as well as the oscillation in the child´s independence and dependence. Maternal feelings of pleasure, admiration and gratification were expressed as well as feelings of tiredness, irritation and stress. These changes and the way mother and child deal with them help to strengthen their relationships with the outside world, and also influence their mother-child interactions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarenga, P., & Piccinini, C. A. (2009). Práticas educativas maternas e indicadores do desenvolvimento social no terceiro ano de vida. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22 (2), 191-199.

Aureli, T., & Presaghi, F. (2010). Developmental trajectories for mother–infant coregulation in the second year of life. Infancy, 15 (6). 557-585. Retrieved on April 15, 2011, from .

Brazelton, T. B. (2002). Momentos decisivos do desenvolvimento infantil (2ª ed.). São Paulo: Martins Fontes. Brazelton, T. B., & Cramer, B. G. (1992). As primeiras relações. São Paulo: Martins Fontes.

Brazelton, T. B., & Greenspan, S. I. (2002). As necessidades essenciais das crianças. Porto Alegre: Artes Médicas.

Brownell, C. A., & Carriger, M. S. (1990). Changes in cooperation and self-other differentiation during the second year. Child Development, 61 (4), 1164-1174.

Castro, E. K., & Piccinini, C. A. (2004). Experiência de maternidade de mães de crianças com e sem doença crônica no segundo ano de vida. Estudos de Psicologia (Natal), 9 (1), 89-99.

Colson, E. R., & Dworkin, P. H. (1997). Toddler Development. Pediatrics in Review, 18 (8), 255-259.

Cornish, A. M., McMahon, C., & Ungerer, J. A. (2009) Postnatal depression and the quality of mother-infant interactions during the second year of life. Australian Journal of Psychology, 60 (3), 142-151.

Dias, E. (2003). A teoria do amadurecimento de D. W. Winnicott. Rio de Janeiro: Imago.

Dunn, J., Plomin, R., & Daniels, D. (1986). Consistency and change in mother´s behavior toward young siblings. Child Development, 57 (2), 348-356.

Gardner, M. R., & Deatrick, J. A. (2006). Understanding interventions and outcomes in mothers of infants. Issues in Comprehensive Paediatrics Nursing, 29 (1), 25-44.

Grupo de Interação Social, Desenvolvimento e Psicopatologia- GIDEP/UFRGS/CNPq. (1998a). Entrevista de dados demográficos. Instrumento não-publicado, Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Grupo de Interação Social, Desenvolvimento e Psico-patologia - GIDEP/UFRGS/CNPq. (1998b). Ficha de contato inicial. Instrumento não-publicado, Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Grupo de Interação Social, Desenvolvimento e Psico-patologia - GIDEP/UFRGS/CNPq. (1999). Entrevista sobre a maternidade e o desenvolvimento infantil aos 24 meses. Instrumento não-publicado, Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Hollingshead, A. (1975). The four-factor index of social status. Unpublished manuscript, Yale University, New Haven.

Lamônica, D. A. C., & Picolini, M. M. (2009). Habilidades do desenvolvimento de prematuros. Revista CEFAC, 11 (2), 145-453.

Laville, C., & Dionne, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas.

Lopes, R. C. S., Oliveira, D. S., Vivian, A. G., Bomhgarehn, L. M. C., Tudge, J. R. H., & Piccinini, C. (2007). Sentimentos maternos frente ao desenvolvimento da criança aos 12 meses: convivendo com as novas aquisições infantis. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 23(1), 5-15.

Lopes, R. C. S., Oliveira, D. S., Vivian, A. G., Silva, C. V., Tudge, J. R. H., et al. (2009). Percepções e sentimentos maternos frente ao desenvolvimento da criança dos 18 aos 20 meses. Psicologia em Estudo, 14 (2), 221-232.

Mahler, M. (1982). O processo de separação-individuação. Porto Alegre: Artmed.

Mamede, M. M. (2002). A criança na família e a família dacriança. In L. Corrêa Filho, M. E. Corrêa & P. S. França (Eds.), Novos olhares sobre a gestação e a criança até os 3 anos: saúde perinatal, educação e desenvolvimento do bebê (pp.481-493). Brasília: LGE.

McGuigan, N., & Núñez, M. (2006). Executive Functioning by 18-24-month-old children: effects of Inhibition, working memory demands and narrative in a novel detour-reaching task. Infant and Child Development, 15, 519-542.

Mendes, D. M. L. F., & Moura, M. L. S. (2004). Desenvolvimento da brincadeira e linguagem em bebês de 20 meses. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 20 (3), 215-222.

Miller, L. (1999). Babyhood: becoming a person in the family. In D. Hindle & M. V. Smith. Personality development: a psychoanalytic perspective (pp.33-47). London: Routledge.

Moura, M. L. S., & Ribas, A. F. P. (2002). Imitação e desenvolvimento inicial: evidências empíricas, explicações e implicações teóricas. Estudos em Psicologia (Natal), 7 (2), 207-215.

Newcombe, N. (1999). Desenvolvimento infantil: abordagem de Mussen (8ª ed.). Porto Alegre: Artes Médicas. Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2006). Desenvolvimento humano (8ª ed.). Porto Alegre: Artes Médicas.

Perez-Sanchez, M. (1998). O segundo ano de vida. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Piccinini, C. A., Tudge, J., Lopes, R. S., & Sperb, T. M. (1998). Estudo longitudinal de Porto Alegre: da gestação à escola. Projeto de pesquisa não-publicado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Pine, F. (2004). Mahler’s concepts of “symbiosis” and separation-individuation: revisited, reevaluated, refined. Journal of the American Psychoanalytic Association, 52 (2), 511-533.

Poulin-Dubois, D., Serbin, L. A., Eichstedt, J. A., Sen, M. G., & Beissel, C. F. (2002). Men don’t put on make-up: toddlers’ knowledge of the gender stereotyping of household activities. Social Development, 11 (2), 166-181.

Reid, S. (1992). Compreendendo seu filho de dois anos. Rio de Janeiro: ImagoShaffer, D. R. (2005). Psicologia do desenvolvimento: infância e adolescência. São Paulo: Thomson.

Steiner, D. (1999). The toddler and the wider world. In D. Hindle & M. V. Smith. Personality development: a psychoanalytic perspective (pp.48-62). London: Routledge.

Tudge, J. R. H., & Frizzo, G. F. (2002). Classificação baseada em Hollingshead do nível socioeconômico das famílias do estudo longitudinal de Porto Alegre: da gestação à escola. Manuscrito não-publicado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Winnicott, D. W. (1983). O ambiente e os processos de maturação. Porto Alegre: Artes Médicas.

Winnicott, D. W. (2002). Os bebês e suas mães. São Paulo: Martins Fontes.

Winnicott, D. W. (2005). A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2012-12-31

How to Cite

LOPES, R. de C. S., VIVIAN, A. G., OLIVEIRA, D. S. de, DELUCHI, M., TUDGE, J., & PICCININI, C. A. (2012). Maternal feelings about their child’s development from 24 to 28 months. Psychological Studies, 29(Suplemento 1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8834