Social climate in the family and styles of thinking and creating

Authors

  • Fátima LOBO Universidade Católica Portuguesa, Centro Regional de Braga.
  • Mercês LOBO Universidade do Porto, Faculdade de Medicina

Keywords:

Social Behavior, Creativity, Family relations

Abstract

The family constitutes the core of active bonds, as the conditions favoring the individual’s development are created within it. In contemporary society marked by the emergence of new family, educational and work models, the cognitive-creative potential of the invididual has been affirmed as a differentiating factor in the diverse aeas of intervention. In this context of the emergence of new paradigms, this investigation asks the followng question: does the family contribute significantly to the development of cognitive-creative abilities? As its hypothesis this research assumes that if the family contributes to the development of these abilities, then there would be a significant correlation between the family climate and the styles of thinking and creating. The aim of this study, composed of a sample of 312 Portuguese students of the Graduate Courses of the Degree in Psychology, was to evaluate the family social environment by means of the Social Climate Scales of the Family - R Form. Simultaneously, using the Wechsler Styles of Thinking and Creating Scale, the predominant thinking and creative style was analyzed. After this the presence of significant correlations between the two constructs was verified. The resulted demonstrated positive correlations between social family climate and the styles of thinking and creating

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcão, M. (2002). Novas formas de família, novas formas de terapia. In A. P. Relvas & M. Alarcão (Coord.), Novas formasde família (pp.13-51). Slavador: Quarteto Editora.

Alencar, E. M. L. S. (1995). Desenvolvendo a criatividade nas organizações: o desafio da inovação. Revista de Administração de Empresas, 35 (6), 6-11.

Alencar, E. M. L. S. (1996). A gerência da criatividade. São Paulo: Makron Books.

Amabile, T. M. (1996). Creativity and innovation in organizations. Harvard Business School, 5, 1-15.

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englwood Cliff: Prentice Hall.

Bandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychology, 33 (4), 344-358.

Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behaviour (Vol. 4, pp.71-81). New York: Academic Press.

Becker, M. A. A., Roazzi, A.; Madeira, M. J. P., Arend, I.; Schneider, D., & Wainberg, L., et al. (2001). Estudo exploratório da conceitualização de criatividade em estudantes universitário. Psicologia: Reflexão e Crítica, 14 (3), 571-579. Recuperado em janeiro 2, 2009, disponível em <http://www.scielo.br/scileo.php?pid=SO102-79722001000300012&script=sci_arttext>.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1999). A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes.

Bohanek, J. G., Marin, K. A., Fivush, R., & Duke, M. P. (2004). Family narrative interaction and children´s self-understanding. Family Processes, 45 (1), 39-54.

Bono, E. (2000). Criatividade como recurso (Ed. Especial, pp.66-73). São Paulo: HSH Management.

Bowlby, J. (2001). Formação e rompimento dos laços afectivos. São Paulo: Martins Fontes.

Bowlby, J. (2002). Apego a natureza do vínculo: apego e perda. São Paulo: Martins Fontes.

Bowlby, J. (2004). Angústia e raiva: apego e perda (Vol. 2). São Paulo: Martins Fontes.

Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press.

Bruner, J. (1997). Actos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas.

Bruno-Faria, M. F., Veiga, H. M. S., & Macedo L. F. (2008). Criatividade nas organizações: análise da produção científica nacional em periódicos e livros de Administração e Psicologia. RPOT, 8 (1), 142-163.

Carvalho, J. N. (1999). Relações afectivas e saúde mental. Salvador: Quarteto.

Craik, K. H. (1971). Environmental psychology. Annual Review, 24, 403-422.

Craik, K. H. (1976). The personality research paradigm in environmental Psychology. In S. Wapner, S. B. Cohen & B. Kaplan (Eds.), Experiencing the environment (pp.55-79). New York: Plenum Press.

Craik, K. H. (1981). Environmental assessment and situational analysis. In D. Magnusson (Ed.), Toward a psychology of situations: an interactional perspective (pp.275-295). New Jersey: Lawrewnce Erlbaum.

Coutinho, M. T. (2003). Formação parental: avaliação do impacte na família. Psicologia, 17 (1), 227-244.

Damásio, A. R. (2000). O sentimento de si: o corpo, a emoção e a neurobiologia da consciência. Lisboa: Europa América.

Druker, P. (1998). A organização do futuro.Lisboa: Europa- América.

Druker, P. (1999). Sobre a profissão de gestão. Lisboa: Europa-América.

Dunst, C. J., & Bruder, M. B. (1999). Family and Community activity settings, natural learning environments, and children’s learning opportunities. Children´s Learning Opportunities Report, 1 (2), 37-48.

Fivush, R., Bohanek, J., Robertson, R., & Duke, M. (2004). Family narratives and the development of childreen´s well-being. In M. W. Pratt & B. E. Fiese (Eds.), Family stories and the lifecourse: across time and generations (pp. 55-76). New York: Rodutlege.

Fleith, D. S., & Alencar, E. M. L. S. (2008). Características personológicas e factores ambientais relacionados com a criatividade do aluno do ensino fundamental. Avaliação Psicológica, 7 (1), 35-44. Recuperado em novembro 12, 2008, disponível em <http://pepsic.bvs-psi.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1677-047120080001>.

Freire, A. (2000). Inovação: novos produtos, serviços e negócios para Portugal. Lisboa: Verbo.

Getzels, J. M., & Jackson. (1962). Creativity and intelligence exploration with gifted students. New York: John Wiley.

Goleman, D. (2007). Emoções destrutivas e como dominá-las. (3ª ed.). Lisboa: Temas e Debates.

Gonçalves, O. (1994). Terapias cognitivas: teorias e práticas. Porto: Afrontamento.

Guralnick, M. (1997). Second generation research in the field of early intervention. In M. Guralnick (Ed.), The effectiveness of early intervention (pp.5-21). Seattle: University of Washington.

Handy, C. (1999). Deuses da gestão ou a era da mudança. Lisboa: Cetop. Recuperado em fevereiro 9, 2009, disponível em <http://www.create2009.europa.eu>.

Kellerhals, J., Ferreira, C., & Perrenoud, D. (2002). Linguagens do parentesco: lógicas de construção identitária. Análise Social, 37 (162), 545-567.

Lewin, K. (1965). Teoria de campo em ciência social. São Paulo: Universidade de São Paulo.

Lewin, K., Lippit, R., & White, R.K. (1930). Patterns of aggressive behaviour in experimentally created social climates. Journal Social Psychology,10 (2), 271-299.

Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York: Harper & Row.

Meichenbaum, D. (1977). Cognitive behavior modification. New York: Plenum.

Menezes, I. (2007). Intervenção comunitáriaI: uma perspectiva psicológica. Porto: Livpsic.

Moos, R. H., & Trickett, E. J. (1974, 1981). A social climate scale. Palo Alto: Consulting Psychology Press, Inc.

Ornelas, J. (2008). Psicologia comunitária. Lisboa: Fim de Século.

Piaget, J. (1986). O nascimento da inteligência na criança (Biblioteca de Pedagogia, Psicologia e Psicanálise). Porto Alegre: Dom Quixote.

Relvas, A. P., & Tribuna, F. (2002). Família de acolhimento e vinculação na adolescência. In A. P. Relvas & M. Alarcão (Coords.), Novas formas de família (pp.53-113). Salvador: Quarteto.

Rogers, C. R. (1985). Tornar-se pessoa (7ª ed.). Lisboa: Moraes.

Serrano, A. M., Pereira, A. P., & Carvalho, M. L. (2003). Oportunidades de aprendizagem para a criança nos seus

contextos de vida: família e comunidade. Psicologia, 17 (1), 65-80.

Silva, M. H., & Relvas, A., P. (2002). Casal, casamento e união de facto. In A. P. Relvas & M. Alarcão (Coords.), Novas formas de família (pp.189-239). Salvador: Quarteto.

Simon, H. A. (1988). A creativity and motivation: a response to Csikszentmihalyi. New Ideas in Psychology, 6 (2), 177-181.

Sluzki, C. (2007). Rede social e perspectiva familiar sistémica. In L. Fernandes & M. R. Santos (Coord.), Terapia familiar, redes e poética social (pp.97-108). Lisboa: Climepsi.

Sousa, L., Hespanha, P., Rodrigues, S., & Grilo, P. (2007). Famílias pobres: desafios à intervenção social. Lisboa: Climepsi.

Tang, H. K. (1998). An integrative model of innovation in organizations. Technovation, 18 (5), 297-309.

Torrance, E. P. (1990). Torrance tests of creative thinking: figural forms A and B. Benseville: Scholastic Testing Service.

Torrance, E. P., Taggart, B., & Taggart, W. (1984). Human information processing survey-HIP. Illinois: Scholastic Testing Survey.

Udwadia, F. E. (1990). Creativity and innovation in organizations: two models and managerial implications. Technological Forecasting and Social Change, 38 (1), 65-80.

van Gungy, A. (1987). Organizational creativity and innovation. In S. G. Isaksen (Ed.), Frontiers of creativity research (pp.358-379). Buffalo: Bearly.

Vaz, C. P., & Relvas, A. P. (2002). Monoparentalidade: uma família à parte ou parte de uma família? In A. P. Relvas & M. Alarcão (Coords.), Novas formas de família (pp.245-295). Salvador: Quarteto.

Vigotski, L. S. (2003). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.

Wechsler, S. M. (1998). Avaliação multidimensional da criatividade: uma realidade necessária. Psicologia Escolar e Educacional, 2 (2), 89-99. Recuperado em janeiro 8, 2009, disponível em <http://scielo.bvs-psi.org.br/scielo.php?pid=S1413-85571998000200003&script0sci>.

Wechsler, S. M. (2006). Estilos de pensar e criar. Campinas: PUC-Campinas.

Wechsler, S. M., & Nakano, T. C. (2002). Caminhos para a avaliação da criatividade: perspectiva brasileira. In Instituto Brasileiro de Avaliação Psicológica. Temas em avaliação psicológica (pp.103-115). Campinas: Impressão Digital do Brasil.

Wellman, B. (1992). Which types of ties and networks provide what kinds of social support? Advances in Group Processes, 9, 207-235.

West, M. A. (2002). Sparkling fountains or stagnant ponds:an integrative model of creativity and innovation implementation in work groups. Applied Psychology: na International Review, 5 (3), 355-387.

Published

2012-09-30

How to Cite

LOBO, F., & LOBO, M. (2012). Social climate in the family and styles of thinking and creating. Psychological Studies, 29(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8790