Convergence between the theories of Lev Semionovich Vigotski and Norbert Elias

Authors

  • Tony HONORATO Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação Física e Desportos, Departamento de Fundamentos da Educação Física
  • Ademir GEBARA Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física.

Keywords:

Elias, ndividualization, Internalization, Vigotski

Abstract

 

This study focuses on the problem of the individual’s creation of singularity in society, taking as a reference Lev S. Vigotski’s conception of internalization and Norbert Elias’s conception of individualization. The objective is to identify convergences between the theory of Vigotski and Elias. To discuss the propositions of Vigotski and Elias, the methodology of theoretical exploratory research on the two authors was used. Vigotski and Elias made possible the understanding that singularities are processes and functions present in the formation of psychic and social structures

Downloads

Download data is not yet available.

References

Elias, N. (1980). Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70.

EliaS, N. (1987). On humam beings and their emotions: a process-sociological essay. Theory, Culture & Society, 4 (2),

-361.

Elias, N. (1994a). A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Elias, N. (1994b). O processo civilizador: uma história dos costumes (Vol. 1). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Originalmente publicado em 1939).

Elias, N. (2001). Norbert Elias por ele mesmo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Góes, M. C. R. (2005). Lev Vygotski e Norbert Elias: notas sobre suas proposições a respeito de linguagem e conhecimento. Anais do IX Simpósio Internacional Processo Civilizador. Ponta Grossa, PR. Recuperado em abril 20, 2009, disponível em <http://www.uel.br>.

Oliveira, I. M. (2005). A constituição social e histórica das emoções: contribuições de Elias e Vigotski. Anais do IX Simpósio Internacional Processo Civilizador. Ponta Grossa, PR. Recuperado em abril 20, 2009, disponível em <http://www.uel.br>.

Padilha, A. M. L., & Silveira, M. F. (2005). Contribuições de Norbert Elias e Lev Semionovich Vigotski para pensar a exclusão social. Anais do IX Simpósio Internacional Processo Civilizador. Ponta Grossa, PR. Recuperado em abril 20, 2009, disponível em <http://www.uel.br>.

Pino, A. (2000). O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação & Sociedade, 21 (71), 45-78.

Pino, A. (2005). Cultura e processo civilizador: um confronto de ideias de N. Elias e Lev Vigotski. Anais do IX Simpósio Internacional Processo Civilizador. Ponta Grossa, PR. Recuperado em abril 20, 2009, disponível em <http://www.uel.br>.

Silva, A. S. R. P. (2007). Lev Vygotski e Norbert Elias: aproximação e distanciamento. Anais do X Simpósio Internacional Processo Civilizador. Campinas, SP. Recuperado em abril 20, 2009, disponível em: <http://www.uel.br>.

Trivinõs, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Vigotski, L. S. (1993). Las raíces genéticas del pensamiento y el lenguaje. In L. S. Vigotski. Obras escogidas: problemas de psicología general (Vol. 2). Madri: Visor. (Originalmente publicado em 1934).

Vigotski, L. S. (1995). Génesis de las funciones psíquicas superiores. In L. S. Vigotski. Obras escogidas: problemas del desarrolo de la psíque (Vol. 3). Madri: Visor. (Originalmente publicado em 1931).

Vigotski, L. S. (1998). O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2000). Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, 21 (71), 21-44.

Published

2012-03-30

How to Cite

HONORATO, T., & GEBARA, A. (2012). Convergence between the theories of Lev Semionovich Vigotski and Norbert Elias. Psychological Studies, 29(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8753