Being a combat officer in the Army

a transgenerational delegation?

Authors

  • Silvana de Fátima Lima MOLINA Universidade Federal de Pernambuco.
  • Cristina Maria de Souza Brito DIAS Universidade Católica de Pernambuco, Centro de Teologia e Ciências Humanas, Departamento de Psicologia.

Keywords:

Transgenerational approach, Military family, Fatherhood

Abstract

The aim of this study was to investigate the influence exerted by a father and Army officer, in deciding if the child will follow a military career and how the child perceives this career. More specifically, it sought to analyze the motivations that led to this decision; the gains achieved and the difficulties in exercising this career; the role of the family and expectations for the future. The study was carried out on twenty student cadets in the Agulhas Negras Military Academy (named for one of the highest mountains in Brazil, literally Black Needles). They responded to an interview that was analyzed in accordance with the technique of Thematic Content Analysis. As the main motivations for this career choice, the results pointed to the strong influence of the father, family support, as well as daily contact with the routine and the rules of the institution. The feeling of pride and honor pervaded all the interviews, although they acknowledged that it is a career that involves loss, sacrifice and constant effort. Expectations of the future relate to the desire for continuous dedication to improving the performance and postings, as well as building a Family

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adão, M. C. O. (2010). Aspectos da adesão feminina aos valores militares: o casamento e a família militar. Revista História, 29 (2), 116-134.

Andolfi, M., & Ângelo, C. (1988). Tempo e mito em psicoterapia familiar. Porto Alegre: Artes Médicas.

Boszormenyi-Nagy, I., & Spark, G. M. (2003). Lealtades invisibles. Buenos Aires: Amorrortu.

Brasil. Ministério da Defesa. Exército Brasileiro (1980). Estatuto dos militares. Recuperado em outubro 9, 2006, disponível em <http://www.ensino.eb.br>.

Brasil. Ministério da Defesa. Exército Brasileiro (1998). Educação e formação militar. Regulamento da AMAN - R 70. Recuperado em outubro 9, 2006, disponível em <http://www.ensino.eb.br>.

Bucher-Maluschke, J. S. N. F. (2008). Do transgeracional na perspectiva sistêmica à transmissão psíquica entre as gerações na perspectiva da psicanálise. In M. A. Penso & L. F. Costa (Orgs.), A transmissão geracional em diferentes contextos, da pesquisa à intervenção (pp.76-96). São Paulo: Summus.

Castro, C. (2004.). O espírito militar: um antropólogo na caserna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Cia, F., & Barbam, E. J. (2008). Trabalho noturno e o novo papel paterno: uma interface difícil. Estudos de Psicologia (Campinas), 25 (2), 211-222. doi: 10.1590/S0103-166X2008000200003.

Corneau, G. (1997). Pai ausente filho carente: o que aconteceu com os homens? São Paulo: Brasiliense.

Costa, J. F. (1994). Ordem médica e norma familiar (4ª ed.). São Paulo: Graal.

Eaton, M., & Fees, B. S. (2002). Perceptions of influence on child’s competence among fathers in the military context. Psychological Reports, 91 (3), 703-710.

Falcke, D., & Wagner, A. (2005). A dinâmica familiar e o fenômeno da transgeracionalidade: definição de conceitos. In A. Wagner (Coord.), Como se perpetua a família? (pp.25-45). Porto Alegre: PUCRS.

Jablonsky, B. (1999). Identidade masculina e o exercício da paternidade: de onde viemos e para onde vamos. In T. Féres-Carneiro (Org.), Casal e família: entre a tradição e a transformação (pp.55-67). Rio de Janeiro: Nau.

Krom, M. (2000). Família e mitos: prevenção e terapia: resgatando histórias. São Paulo: Summus.

Miermont, J. (1994). Dicionário de terapias familiares, teoria e prática. Porto Alegre: Artes Médicas.

Minayo, M. C. S. (2004). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde (8ª ed.). São Paulo:

Hucitec. Oliveira, P. P. (2004). A construção social da masculinidade. Belo Horizonte: IUPERJ.

Prieur, B. (1999). Que recebemos da família? In B. Prieur (Coord.),.As heranças familiares (pp.19-25). Lisboa: Climepsi.

Rosa, F. H. (2006). Satisfação de vida, estilos parentais e personalidade em militares e universitários. Tese de doutorado não-publicada, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Stafford, E. M., & Grady, B. A. (2003). Military family support. Pediatric Annals, 32 (2), 110-115.

Takahashi, E. E. (2002). Homens e mulheres em campo: um estudo sobre a formação da identidade militar. Tese de doutorado não-publicada, Universidade Estadual de Campinas.

Teachman, J. D., Call, V. R. A., & Segal, M. M. (1993). Family, work and school influences on the decision to enter the military. Journal of Family Issues, 14 (2), 291-313.

Published

2012-03-30

How to Cite

MOLINA, S. de F. L., & DIAS, C. M. de S. B. (2012). Being a combat officer in the Army: a transgenerational delegation?. Psychological Studies, 29(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8722