Effectiveness indicators of bullying intervention programs

A systematic review of the international literature

Authors

  • Fellipe Soares SALGADO Universidade Federal de Juiz de Fora, Núcleo de Estudos em Violência e Ansiedade Social, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Luciana Xavier SENRA Universidade Federal de Juiz de Fora, Núcleo de Estudos em Violência e Ansiedade Social, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Lélio Moura LOURENÇO Universidade Federal de Juiz de Fora, Núcleo de Estudos em Violência e Ansiedade Social, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

Keywords:

Adolescent, Bullying, Children, Intervention

Abstract

A systematic review was conducted in 2011, aiming to survey articles for indicators of effectiveness of intervention programs in bullying situations. A total of 165 articles were recovered, indexed in the databases: Web of Science, PsycInfo, Redalyc, Dialnet, and Eric. The analysis variables were: frequencies per journal, year, country, author, and effectiveness indicators of intervention programs in bullying situations. The “International Journal of Psychology” and “Psychological Therapy” had the highest percentage of publications (8.7%); the year 2010, the largest number of indexes (51); and Spain (33.9%) and the United States of America (23.6%) were the countries with more articles. Regarding the effectiveness indicators of bullying situation programs, it was found that 30.9% of the articles considered teacher training; 26.11% considered the need for raising awareness of the phenomenon; and 23.6% considered individual and/or collective student support to be the elements with greater impact and effectiveness in bullying situation interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramovay, M., Castro, M. G., Pinheiro, L. C., Lima, F. S., & Martinelli, C. C. (2002). Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília: Unesco.

Assis, S. G., Deslandes, S. F., & Santos, N. C. (2005). Violência na adolescência: sementes e frutos de uma sociedade desigual. In Brasil. Ministério da Saúde. Impacto da violência na saúde dos brasileiros (pp.79-116). Brasília: Ministério da Saúde.

Avilés, J. M., Irurtia, M. J., García-Lopez, L. J., & Caballo, V. (2011). El maltrato entre iguales. Behavioral

Psychology/Psicología Conductual, 19(1), 57-90.

Avilés, J. M. (2009). Victimización percebida y bullying: factores diferenciales entre víctimas. Boletín de Psicología, 95(3), 7-28.

Baptista, M. N., & Campos, D. C. (2007). Metodologias de pesquisas em ciências análises quantitativa e qualitativa. Rio de Janeiro: LTC.

Barbosa, A. G., Lourenço, L. M., & Pereira, B. O. (2011). Bullying: conhecer e intervir. Juiz de Fora: UFJF.

Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bender, D., & Lösel, F. (2011). Bullying at school as a predictor of delinquency, violence and other anti-social nbehaviour in adulthood. Criminal Behaviour and Mental Health, 21(2), 99-106.

Castilho, A. E. (2010). Estudio descriptivo de las estratégias de afrontamiento del bullying em professorado mexicano. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(1/20), 353-372.

Cepeda-Cuervo, E., Pacheco-Durán, P. N., García-Barco, L., & Piraquive-Peña, C. J. (2008). Acoso escolar a estudiantes de educación básica y media. Revista de Salud Pública, 10(4), 517-528.

Cerdán, L. L. (2011). Bullying: estratégias de prevención. Pedagogía Magna, 11(0), Recuperado en agosto 23, de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3629218.pdfý

Cheng, Y, Newman, I. M., Qu M., Mbulo L., Chai Y., Chen Y., et al. (2010). Being bullied and psychosocial adjustment among middle school students. China: Journal of School Health, 80(4), 193-199.

Chin, M. A. (2011). Prevalence, gender differences, and mental health problems associated with traditional and cyber bullying (Master’s thesis). Counseling Psychology Program. Hawai: University of Hawai.

Costa, P., & Pereira, B. (2010). O bullying na escola: a prevalência e o sucesso escolar. In L. Almeida, B. Silva & S. Caires. Actas do I Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contexto Educativo (pp.1810-1821). Braga: Universidade do Minho.

Cunha, A. P. (2005). Bullying: descrição e comparação de práticas agressivas em modelos de recreio escolar entre crianças do 1°ciclo (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Pós-Graduação em Desporto de Recreação e Lazer, Universidade do Porto, Portugal.

Ertesvåg, S. K., & Vaaland, G. S. (2007). Prevention and reduction of behavioural problems in school: A pilot evaluation of the respect programme. Educational Psychology, 27(6), 713-736.

Fante, C. (2011). Bullying no espaço escolar. In A. Guerreiro. 3º Cineducando: cinema, educação e bullying. Rio de Janeiro: EDG Editora.

Farrington, D. P., & Ttofi, M. M. (2009). School-based programs to reduce bullying and victimization. Oslo: Campbell Systematic Reviews.

Fernandez, I. (2005). Prevención de la violência y resolución de conflitos: el clima escolar como fator de calidad. Madrid: Narcea.

Fisher, R. M. (2010). Bullying escolar no Brasil: relatório final. São Paulo: Ceats.

Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A (2010). Los centros educativos ante ela coso escolar: actuaciones del professorado, acciones sancionadoras y actividades de prevención. Información Psicológica, 99(2), 4-18.

Gázquez, J. J., Cangas, A. J., Padilla, D., Cano, A., & Pérez- Moreno, P.J. (2005). Assessment by Pupils, teachers and parents of school coexistence problems in Spain, France, Austria and Hungary: Global psychometric data. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5(2), 101-112.

Hirschstein, M. K., Edstrom, L. V. S. E., Frey, K. L., Snell, J.L., & MacKenzie, E. P. (2007). Walking the talk in bullying prevention: Teacher implementation variahles related to initial impact of the steps to respect program. School Psychology Review, 36(1), 3-21.

Holt, M. K., & Espelage, D. L. (2007). Perceived social support among bullies, victims, and bully-victims. Journal Youth Adolescence, 36(8), 984-994.

Jiménez, M., Castellanos, M., & Chaux, E. (2009). Manejo de casos de intimidación escolar: método de preocupación compartida. Pensamiento Psicológico, 23(3), 307-36.

Libório, R. M. C., & Francisco M. V. (2008) Um estudo sobre bullying entre escolares do ensino fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22(2), 200-207.

Lisboa, C., & Ebert G. (2012). Violência na escola: reflexão sobre as causas e propostas de ação preventiva e focais. In L. F. Habigzang & S. H. Koller. Violência contra crianças e adolescentes: teoria, pesquisa e prática (pp.190-202). Porto Alegre: Artmed.

Lopes Neto, A. A., & Saavedra, L. H. (2003). Diga não para o bullying: programa de redução do comportamento agressivo entre estudantes. Rio de Janeiro: Abrapia.

Lourenço, L. M., Pereira, B., Paiva, D. P., & Gebara, C. F. P. (2009). A gestão educacional e o bullying: um estudo em escolas portuguesas. Interacções (Portugal), 5(13), 208-228.

Luciano, G., Marín, L., & Yuli, M.E. (2008). Violencia em la escuela: un problema y un desafio para la educación? Enseñanza e Investigación em Psicolgía, 13(1), 27-39.

Martins, M. J. D. (2009). Maus tratos entre adolescentes na escola. Portugal: Editorial Novembro.

Menesini, E., Codecasa, E., Benelli, B., & Cowie, H. (2003). Enhancing children’s responsibility to take action against bullying: Evaluation of a befriending intervention in Italian middle schools. Aggressive Behavior, 29(1), 1-14.

Moreno, M., Díaz, C. V., & Venegas, J. M. R. (2006). Victimización escolar y clima socio-familiar. Revista Iberoamericana de Educación, 40(6) 1-20.

Nylund, K., Bellmore, A., Nishina, A., & Graham, S. (2007). Subtypes, severity, and structural stability of peer victimization: What does latent class analysis say? Child Development, 78(6), 1706-1722.

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell Publishing.

Olweus, D. (2011). What is bullying? Retrieved September 27, 2011, from http://www.olweus.org/public2m/bullying.page

Pereira, B. O. (2006). Prevenção da violência em contexto escolar: diagnóstico e programa de intervenção. In J. C. Souza Neto & M. L. B. P. Nascimento. Infância, violência, instituição e políticas públicas (pp.43-51). São Paulo: Expressão e Arte.

Pereira, B. O, (2008). Para uma escola sem violência-estudo e prevenção das práticas agressivas entre crianças. Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian.

Pereira, B. O., Nunes B., Lourenço, L. M., Silva M. I., Santos, M., Costa, P., et al. (2009a). Relatório do projeto de diagnostico e intervenção sobre o bullying nas escolas de Bragança: apresentações dos resultados preliminares. Bragança, PT: Universidade do Minho.

Pereira, B. O, Silva, M. I., & Nunes, B. (2009b). Descrevendo o bullying na escola: estudo de um agrupamento nde escolas no interior de Portugal. Revista Diálogo Educa-cional, 9(28), 455-466.

Pimenta, E., Pereira, B. O., & Lourenço, L. M. (2011). Bullying: efeitos de um programa de intervenção no recreio escolar. In A. G. Barbosa, L. M. Lourenço & B. O. Pereira. Bullying: conhecer e intervir (pp.125-139). Juiz de Fora: UFJF.

Pinheiro, F. M. F., Stelko-Pereira, A. C., & Williams, L. C. A. (2010). Bullying escolar: características dos alunos envolvidos, responsabilidade dos educadores e possibilidades de redução do problema. In A.P.P. Palmeiro, A. D. Paula & F. V. Claro. Enfrentando a violência na escola (pp.77-88). Curitiba: Secretaria do Estado da Educação.

Reveles, A. G., & Takahashi, R. T. (2007). Educação em saúde ao osteomizado: um estudo bibliométrico. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 41(2), 245-250. Recuperado em novembro 5, 2010, de www.ee.usp.br/reeusp

Rudatsikira, E., Muula, A. S., & Siziya, S. (2008). Prevalência

e correlaciones de la lucha física entre adolescentes escolares en Santiago de Chile. Revista Brasileira de Psiquiatria, 30(3), 197-202.

Salmivalli, C., Lagerspetz, K., Björkqvist, K., Österman, K., & Kaukiainen, A. (1996). Bullying as a group

process: Participant roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior, 22(1), n1-15.

Stelko-Pereira, A. C., & Williams, L. C. A. (2012). Dando voz a estudantes de escolas públicas sobre situações de violência escolar. In L. F. Habigzang & S. H. Koller. Violência contra crianças e adolescentes: teoria, pesquisa e prática (pp.203-218). Porto Alegre: Artmed.

Teixeira, S. R. C. (2008). Os maus tratos entre pares: um estudo das percepções sociais de alunos no 2º e 3º ciclos do ensino básico (Tese de doutorado não-publicada). Universidade do Minho, Portugal.

Waiselfisz, J. J. (2004). Mapa da violência (IV). In Os Jovens do Brasil: Juventude, violência e cidadania. Brasília: Unesco.

Yamamoto, O. H., & Costa, A. L. F. (2009). Avaliação de periódicos científicos brasileiros na área de psicologia. In A. A. Z. P. Sabadini, M.E.C. Sampaio & S. H. Koller. Publicar em psicologia: um enfoque para revista científica. São Paulo: Ipusp.

Downloads

Published

2014-03-31

How to Cite

SALGADO, F. S., SENRA, L. X., & LOURENÇO, L. M. (2014). Effectiveness indicators of bullying intervention programs: A systematic review of the international literature. Psychological Studies, 31(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8401

Issue

Section

PSYCHOLOGY OF TEACHING AND LEARNING