Characterization of supervision in a Health Psychology teaching center

Authors

  • Luan Flávia Barufi FERNANDES Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica.
  • Maria Cristina de Oliveira Santos MIYAZAKI Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto, Departamento de Psiquiatria e Psicologia, Laboratório de Psicologia e Saúde.
  • Edwiges Ferreira de Mattos SILVARES Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia, Departamento de Psicologia Clínica

Keywords:

Professional education, Health psychology, Clinical supervision

Abstract

To deepen the knowledge about the training of psychologists in the field of Health Psychology, the goal of this study is to characterize the supervisor and supervisory experience in a training center in Health Psychology located in São Paulo. The instrument used was the Inventory Survey of Supervisory Activities (one version for supervisors and one for supervisees). A total of 21 supervisors and 21 supervisees participated in the study. Most supervisors were women with a broad experience and a specialization course and a Master’s degree in Psychology. The analysis of the responses in the inventories indicated that the evaluation of the supervision process is positive for participants in the following aspects: empathy and attention to affective experience. learning and self-expression, understanding of difficulties and responsiveness to the needs of supervisees by their supervisors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bastos, A. V. B., & Gondim, S. M. G. (Orgs.). (2010). O trabalho do psicólogo no Brasil. Porto Alegre: Artmed.

Belar, C. D. (2008). Supervisory issues in clinical health psychology. In C. D. Belar, C. A. Falander, & E. P. Shafranske (Eds.), Casebook for clinical supervision: A competency-basead approach (pp.197-209). Washington, DC: American Psychological Association.

Belar, C. D., & Deardorff, W. W. (2009). Becoming a clinical health psychologist. In C. D. Belar & W. W. Deardorff. Clinical health psychology in medical settings: A practitioner’s guidebook (pp.17-45). Washington, DC: American Psychological Association.

Campos, L. F. L. (1999). Avaliação do estilo, personalidade e foco na atuação do supervisor de estágios clínicos. Estudos de Psicologia (Campinas), 16(1), 45-61.

Falander, C. A., Comish, J. A., Goodyear, R., Hatcher, R., Kaslow, N. J., Levanthal, G., ... Grus, C. (2004). Defining competencies in psychology supervision: A consensus statement. Journal Clinical Psychology, 60(7), 771-785

Figueiredo, A. C., Fernandes, S. C., Martins, C. C., & Ramalho, V. L. (2007). Supervisão: estilos, satisfação e sintomas depressivos em estagiários de psicologia. Psico - USF, 12(2), 239-248.

Fundação do Desenvolvimento Administrativo. (2008). Manual de orientação: Programa de Aprimoramento Profissional, PAP. São Paulo: Autor.

Gatti, A. L., & Jonas, A. L. (2007). Caracterização do atendimento psicoterápico a adultos em clínica-escola no ano de 2005. Integração, 13(48), 89-93.

Guimarães, S. S. (2002). O estudante na enfermaria estágio: pesquisa ou assistência? In H. J. Guilhardi, M. B. B. P. Madi, P. P. Queiroz, & M. C. Scoz (Orgs.), Sobre comportamento e cognição: contribuições para a construção da teoria do comportamento (pp.367-372). Santo André: Esetec.

Gorayeb, R. (2010). Psicologia da saúde no Brasil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(Esp), 115-122.

Jorge, L. (2006). Aspectos da contemporaneidade na relação supervisor/estagiário/cliente. In C. Ramos, G. G. Silva, & S. Souza (Orgs.), Práticas psicológicas em instituições: uma reflexão sobre os serviços-escola (pp.146-154). São Paulo: Vetor.

Kilminster, S. M., & Folly, B. C. (2000). Effective supervision in clinical practice settings: A literature review. Medical Education, 34(10), 827-840.

Löhr, S. S., & Silvares, E. F. M. (2006). Clínica-escola: integração da formação acadêmica com as necessidades da comunidade. In E. F. M. Silvares (Org.), Atendimento psicológico em clínicas-escola (pp.11-22). Campinas: Alínea.

Matarazzo, J. D. (1980). Behavioral health and behavioral medicine: Frontiers for a new Health Psychology. American Psychologist, 35(9), 807-817.

Miyazaki, M. C. O. S., Domingos, N. A. M., Valerio, N. I., Santos, A. R. R., & Rosa, L. T. B. (2002). Psicologia da saúde: extensão de serviços à comunidade, ensino e pesquisa. Psicologia USP, 13(1), 29-53.

Miyazaki, M. C. O. S., Domingos, N. A. M., Valério, N. I., Ravagnani, L. M. B., & Grecca, K. R. R. (2006). 25 anos do serviço de psicologia do hospital de base. In M. C. O. S. Miyazaki, N. A. M. Domingos, & N. I. Valerio (Orgs.), Psicologia da saúde: pesquisa e prática (pp.13-26). São José do Rio Preto: THS.

Nigam, T., Cameron, P. M., & Leverette, J. S. (1997). Impasses in the supervisory process: A resident’s perspective. American Journal of Psychotherapy, 51(2), 252-272.

Picciafuoco, P. R. F. (2009). O supervisor do Programa de Aprimoramento Profissional (PAP): quem é esse formador? (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade de São Paulo.

Romaro, R. A., & Capitão, C. G. (2003). Caracterização da clientela da clínica-escola de psicologia da Universidade São Francisco. Psicologia: Teoria e Prática, 5(1), 111-121.

Rudnicki, T., & Carlotto, M. S. (2007). Formação de estudante da área da saúde: reflexões sobre a prática de estágio. Revista Brasileira de Psicologia Hospitalar, 10(1), 97-110.

Sancha, C. C. M. (2008). A trajetória dos egressos do Programa de Aprimoramento Profissional: quem e onde estão os enfermeiros, fisioterapeutas e psicólogos dos anos de 1997 e 2002 (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade de São Paulo.

Santos, L. (2001). Auto-avaliação regulada: como, porque, o quê e como? Despacho normativo, Diário da República, 30. Recuperado julho 25, 2010, de http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/msantos/textos/DEBfinal.pdf

Scott, K. J., Ingram, K. M., Vitanza, S. A., & Smith, N. G. (2000). Training in supervision: A survey of current practices. The Counseling Psychologist, 28(3), 403-422.

Silvares, E. F. M., & Pereira, R. P. (2006). O papel do supervisor de pesquisas de clínica-escola. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 2(2), 57-67.,

Watkins, C. E. (1994). The supervision of psychotherapy supervisor trainees. American Journal of Psychotherapy, 48(3), 417-431.

Whitman, S. M. (2001). Teaching residents to use supervision effectively. Academic Psychiatry, 25(3), 143-147.

Witter, G. P. (2006). Supervisor-estagiário-cliente: destinatários de nossas intervenções. In C. Ramos, G. G. Silva, & S. Souza (Orgs.), Práticas psicológicas em instituições: uma reflexão sobre os serviços-escola (pp.200-206). São Paulo: Vetor.

Published

2023-04-13

How to Cite

FERNANDES, L. F. B. ., MIYAZAKI, M. C. de O. S. ., & SILVARES, E. F. de M. (2023). Characterization of supervision in a Health Psychology teaching center. Psychological Studies, 32(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8222