Work-related values and organizational values from the perspective of university professors

A correlational study

Authors

  • Juliana Ribeiro Serravalle CÂMARA Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial Cimatec, Núcleo de Gestão de Pessoas
  • Camila de Sousa PEREIRA-GUIZZO Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial Cimatec, Núcleo de Graduação, Mestrado Profissionalizante em Gestão e Tecnologia Industrial

Keywords:

Creativity, High education, Innovation, Job satisfaction, Organizational climate

Abstract

The alignment of personal and organizational values can positively influence performance. Considering the motivational aspect of these values, organizations and workers seek to satisfy their goals and needs through work. Thus, the study of personal and organizational values of university professors can contribute to the production of science, technology and innovation through committed professionals with this strategic axis. The aim of the present study was to evaluate work-related values and their relationship with organizational values. Sixty-eight professors from an institution of higher education, which focuses on innovation, participated in the study. The results showed that Realization at Work was the factor with the highest score; Social Relationships showed correlations with the organizational values Autonomy (p = 0.018), Realization (p = 0.001), Mastery (p = 0.048), Prestige (p = 0.001), Conformity (p = 0.016) and Concern with Community (p = 0.014). These results suggest the importance of values for satisfaction at work and organizational strategies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alencar, E. M. L. S. (1998). Promovendo um ambiente favorável à criatividade nas organizações. Revista de Administração de Empresas, 38(2), 18-25.

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2008). Criatividade pessoal: fatores facilitadores e inibidores segundo estudantes de engenharia. Magis, 1(1), 113-126.

Arbix, G. (2010). Estratégias de inovação para o desenvolvimento. Revista de Sociologia da USP, 22(2), 167-185.

Bedani, M. (2012). O impacto dos valores organizacionais na percepção de estímulos e barreiras à criatividade no ambiente de trabalho. Revista de Administração Mackenzie, 13(3), 150-176.

Bouwkamp-Memmer, J. C., Whiston, S. C., & Hartung, P. J. (2013). Work values and job satisfaction of family physicians. Journal of Vocational Behavior, 82(3), 248-255.

Bruno-Faria, F., & Vargas, E. R. (2013). Inovação, criatividade e empreendedorismo. Revista Psicologia, 13(3), v-vi.

Canova, K. R., & Porto, J. B. (2010). O impacto dos valores organizacionais no estresse ocupacional: um estudo com professores de ensino médio. Revista de Administração Mackenzie, 11(5), 4-31.

Cantos, G. A, Silva, M. R., & Nunes, S. R. L. (2005). Estresse e seu reflexo na saúde do professor. Saúde em Revista, 7(15), 15-19.

Costa, A. C., Roe, R. A., & Taillieu, T. (2001). Trust within teams: The relation with performance effectiveness. European Journal of Work Organizational Psychology, 10(3), 225-244.

Elizur, D., & Koslowsky, M. (2001). Values and organizational commitment. International Journal of Manpower, 22(7), 593-599.

Fava-de-Moraes, F. (2000). Universidade, inovação e impacto socioeconômico. São Paulo em Perspectiva, 14(3), 8-11.

González, A. M. C., Corte, C. M. C., & León Rubio, J. M. (2010). Engagement: Un recurso para optimizar la salud psicosocial en las organizaciones y prevenir el burnout y estrés laboral. Revista Digital de Prevención. Recuperado en Julio 30, 2012, de: http://rabida.uhu. es/dspace/bitstream/handle/10272/5468/Engagement_ un_recurso_para_optimizar_la_salud_ psicosocial. pdf?sequence=2

King, L., & Gurland, S. T. (2007). Creativity and experience of a creative task: Person and environment effects. Journal of Research in Personality, 41(6), 1252-1259.

Martín, P., Orengo, V., & Martínez, I. M. (1997). Innovación y creatividad en las organizaciones: Perspectivas de análisis. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 13(1), 99-118.

Masetto, M. T. (2003). Competência pedagóg Masetto, M. T. (2003). Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus.

Novo, L. F., Almeida, R. S., Pinto, R. S., Silva, J. S., Cantos, L. C., & Moraes, M. G. F. (2010). O significado do trabalho para os docentes de uma ifes: um contributo à área de gestão de pessoas. In X Coloquio Internacional Sobre Gestión Universitaria En América Del Sur, Mar Del Plata, 10 Dec. 2010. Recuperado em janeiro 17, 2012, de: http://www.inpeau.ufsc.br/wp/wp-content/ BD_documentos/coloquio10/199.pdf

Oliveira, Á. F., & Tamayo, A. (2004). Inventário de perfis de valores organizacionais. Revista de Administração da USP, 39(2), 129-140.

Porto, J. B., & Tamayo, A. (2003). Escala de valores relativos ao trabalho - EVT. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 19(2), 145-152.

Ros, M., Schwartz, S. H., & Surkiss, S. (1999). Basic individual values, work values, and the meaning of work. Applied Psychology: An International Review, 48(1), 49-71

Schwartz, S. H., & Sagie, G. (2000). Value consensus and importance: A cross-national study. Journal of Cross-cultural Psychology, 31(4), 465-497.

Schwartz, S. H. (2005). Valores humanos básicos: seu contexto e estrutura intercultural. In A. Tamayo & J. B. Porto (Eds.), Valores e comportamento nas organizações (pp.21-55). Petrópolis: Vozes.

Shalley, C. E., Zhou, J., & Oldham, G. R. (2004). The effects of personal and contextual characteristics on creativity: Where should we go from here? Journal of Management, 30(6), 933-958.

Tamayo, A. (1998). Valores organizacionais: sua relação com satisfação no trabalho, cidadania organizacional e comprometimento afetivo. Revista de Administração, 33(3), 56-63.

Tamayo, A., & Gondim, S. M. G. (1996). Escala de valores organizacionais. Revista de Administração Contemporânea, 31(2), 62-72.

Teixeira, M. L. M., & Pereira, E. L. (2008). Compatibilidade entre indivíduos e organização: uma proposta com base na teoria de valores de Schwartz. In M. L. M. Teixeira (Ed.), Valores humanos & gestão: novas perspectivas (pp.339-362). São Paulo: Senac.

Yi, X., Hu, W., Plucker, J. A., & McWilliams, J. (2013). Is there a developmental slump in creativity in China? The relationship between organizational climate and creativity development in Chinese adolescents. The Journal of Creative Behavior, 47(1), 22-40.

Zhou, J., & George, J. M. (2001). When job dissatisfaction leads to creativity: Encouraging the expression of voice. Academy of Management Journal, 44(4), 682-696.

Downloads

Published

2023-03-31

How to Cite

CÂMARA, J. R. S., & PEREIRA-GUIZZO, C. de S. (2023). Work-related values and organizational values from the perspective of university professors: A correlational study. Psychological Studies, 32(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8170