Translation and semantic adaptation of the Attentional Control Scale for the Brazilian Context

Authors

  • Alberto FILGUEIRAS Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica.
  • Bruno de Oliveira GALVÃO Centro Universitário Augusto Motta, Departamento de Psicologia.
  • Pedro PIRES Centro Universitário Celso Lisboa, Departamento de Psicologia.
  • Ana Carolina Monneratt FIORAVANTI-BASTOS Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia.
  • Gabriela Pereira Rangel HORA Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Cristina Maria Teixeira SANTANA Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica com Ênfase em Psicometria.
  • Jesus LANDEIRA-FERNANDEZ Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica

Keywords:

Adaptation, Testing, Attention

Abstract

The ability to control attention is a complex task that requires different mental processes. The present study aims to translate and adapt the Attentional Control Scale to Brazil. The research was conducted with the support of two multidisciplinary panels: one formed by Experimental Psychologists and Neuroscientists who were responsible to help throughout the semantic adaptation process, and another one formed by Attention Psychology specialists responsible to judge items in three aspects: comprehensiveness, coherence and semantic compatibility. The Content Validity Coefficient was used to assess items from judges scores. Among 20 items, only three did not hold values above the 0.80 criteria: items 3, 16 and 20. Results were discussed considering the problems faced throughout the adaptation of the instrument. It was concluded that the Attentional Control Scale was adequately translated and it shows semantic equivalency with the American original scale.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beck, J. (1997). Terapia cognitiva: teoria e prática. Porto Alegre: Artes Médicas.

Brickenkamp, R. (2000). Teste D2. São Paulo: Centro Editor de Testes e Pesquisa em Psicologia.

Broadbent, D. E., Cooper, P. F., FitzGerald, P., & Parkes, K. R. (1982). The cognitive failures questionnaire (CFQ) and its correlates. British Journal of Clinical Psychology, 21(1), 1-16.

Cambraia, S. V. (2003). Atenção Concentrada - AC. São Paulo: Vetor.

Camilo, F. (2012). Teste de Atenção Seletiva - TAS. São Paulo: Vetor.

Carrasco, M. (2011). Visual attention: The past 25 years. Vision Research, 51(13), 1484-1525.

Conde, E. F. Q., Filgueiras, A., & Lameira, A. P. (2009). Tempo de reação no futebol: a tarefa de compatibilidade estímulo-resposta como estratégia de treinamento. Coleção Pesquisa em Educação Física, 8(4), 11-18.

Conselho Federal de Psicologia. (2012). Sistema de avaliação dos testes psicológicos SATEPSI. Brasília: CFP. Recuperado em abril 14, 2012, de http://www.pol. org.br/satepsi/sistema/admin.cfm?lista1=sim

Cronbach, L. J. (1971). Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row Publishers

Derryberry, D. (2002). Attention and voluntary self-control. Self and Identity, 1(2), 105-111.

Derryberry, D., & Reed, M. A. (2002). Anxiety related attentional biases and their regulation by attentional control. Journal of Abnormal Psychology, 111, 225-236. http://dx.doi.org/10.1037/0021-843X.111.2.225

Duchesne, M., & Mattos, P. (1997). Normatização de um teste computadorizado de atenção visual. Arquivos em Neuropsiquiatria, 55(1), 62-69.

Efstratopoulou, M., Janssen, R., & Simons, J. (2012). Differentiating children with attention-deficit/ hyperactivity disorder, conduct disorder, learning disabilities and autistic spectrum disorders by means of their motor behavior characteristics. Research in Developmental Disabilities, 33(1), 196-204

Figueiredo, V., Pinheiro, S., & Nascimento, E. (1998). Teste de inteligência WISC-III: adaptando para a população brasileira. Psicologia Escolar e Educacional, 2(2), 101-107.

Filgueiras, A. (2011). A influência de características dos uniformes de times de futebol no tempo de reação manual em tarefas de orientação da atenção visual. Ciências & Cognição, 16(2), 19-34

Filgueiras, A. (2010). Abordagem neuropsicológica dos processos de orientação da atenção visuo-espacial e manutenção da concentração em atletas da categoria sub-13 de futebol de campo. Ciências & Cognição, 15(3), 142-154

Flaherty, J. A., Gavilia, M., Pathak, D., Mitchell, T., Wintrob, R., Richman, J. A., & Birz, S. (1988). Developing instruments for cross-cultural psychiatric research. Journal of Nervous and Mental Disease, 176(5), 257-263.

Gazzaniga, M. S., & Heatherton, T. F. (2007). Psychological Science: Mind, brain and behavior (2nd ed.) New York: W. W. Norton & Company.

Hambleton, R. K. (2005). Issues, designs, and technical guidelines for adapting tests into multiple languages and cultures. In R. K. Hambleton, P. F. Merenda, & C. D. Spielberger (Eds.), Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment (pp.3-38). Mahwah: Lawrence Erlbaum.

Hernández-Nieto, R. A. (2002). Contributions to statistical analysis. Mérida: Universidade de Los Andes

International Test Commission. (2010). International Test Commission guidelines for translating and adapting tests. Received July 30, 2013, from http://www. intestcom.org/upload/sitefiles/40.pdf

Irwin, W., Davidson, R. J., Lowe, M. J., Mock, B. J., Sorenson, J. A., & Turski, P. A. (1996). Human amygdala activation detected with echo-planar functional magnetic resonance imaging. NeuroReport, 7(11), 1765-1769

Kiefer, M., Adams, S. C., & Zovko, M. (2012). Attentional sensitization of unconscious visual processing: Topdown influences on masked priming. Advances in Cognitive Psychology, 8(1), 50-61.

Kimchi, R. (1982). Mental effort and task interference in auditory attention. Perception & Psychophysics, 32(5): 473-480.

Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2008). Fundamentals of human neuropsychology (6th ed.) New York: Worth Publishers.

Lonigan, C. J., & Phillips, B. M. (2001). Temperamental influences on the development of anxiety disorders. In: M. W. Vasey & M. R. Dadds (Orgs.), The developmental psychopathology of anxiety (pp.60-91). New York: Oxford University Press.

Nascimento, E. (2004). WAIS-III: Escala de Inteligência Wechsler para Adultos - manual para administração e avaliação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Norman, D. A., & Shallice, T. (1986). Attention to action: Willed and automatic control of behaviour. In R. J. Davidson, G. E. Schwartz, & D. Shapiro (Orgs.), Consciousness and self regulation (pp.1-18). NewYork: Plenum Press.

Ólafsson, R. P., Smári, J., Guðmundsdóttir, F., Ólafsdóttir, G., Harðardóttir, H. L., & Einarsson, S. M. (2011). Self reported attentional control with the Attentional Control Scale: Factor structure and relationship with symptoms of anxiety and depression. Journal of Anxiety Disorders, 25(6), 777-782.

Posner, M. I. (1980). Orienting of Attention. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 32(1), 3-25.

Posner, M. I., Snyder, R. R. C., & Davidson, B. J. (1980). Attention and detection of signals. Journal of Experimental Psychology: General, 109(2), 160-174.

Posner, M. I., & Rothbart, M. K. (1998). Attention, selfregulation and consciousness. Philosophical Transactions of the Royal Society of London B, 353(1377), 1915-1927.

Rueda, F. J. M. (2008). Teste de Atenção Concentrada (Teaco-FF). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Rueda, F. J. M. (2009a). Teste de Atenção Dividida (TEADI). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Rueda, F. J. M. (2009b). Teste de Atenção Alternada (TEALT). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Schmidt, S. L., & Manhães, A. C. (2001). Teste computadorizado da atenção visual (TCA Vis). Rio de Janeiro: Cognição.

Sisto, F. F., & Castro, N. R. (2010). EASV: Escala de atenção seletiva visual. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Sisto, F. F., Noronha, A. P. P., Bartholomeu, D., & Rueda, F. J. M. (2006). Coleção AD e AS: Testes de Atenção Dividida e Sustentada. São Paulo: Vetor.

Small, D. M., Gitelman, D. R., Gregory, M. D., Nobre, A.C., Parrish, T. B., & Mesulam, M. M. (2003). The posterior cingulate and medial prefrontal cortex mediate the anticipatory allocation of spatial attention. NeuroImage, 18(3), 633-641.

Spada, M. M., Georgiou, G. A., & Wells, A. (2010). The relationship among metacognitions, attentional control, and state anxiety. Cognitive Behaviour Therapy, 39(1), 64-71.

Tonglet, E. C. (1999). Bateria de funções mentais para motorista. São Paulo: Vetor.

Tonglet, E. C. (2003). Bateria geral de funções mentais. São Paulo: Vetor.

Published

2023-03-31

How to Cite

FILGUEIRAS, A., GALVÃO, B. de O., PIRES, P., FIORAVANTI-BASTOS, A. C. M., HORA, G. P. R., SANTANA, C. M. T., & LANDEIRA-FERNANDEZ, J. (2023). Translation and semantic adaptation of the Attentional Control Scale for the Brazilian Context. Psychological Studies, 32(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8141

Issue

Section

INSTRUMENTS AND PROCESSES IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT