"COMPREENSÃO EM LEITURA NA UNIVERSIDADE: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE DOIS PROCEDIMENTOS DE TREINO"

Authors

  • Acácia Aparecida Angeli dos SANTOS Professora do Curso de Psicologia da F. C. H./U. S. F.

Abstract

This present work has analysed and compared the effectiveness of two training procedures: Cloze's and the Additional Vocabulary, on the improvement of comprehension in reading of day in University students (N = 10) and evening (N = 10). The influence of procedure sequence has also been test-ed. Results did not dem[1]onstrate the superriority of either procedure, but they have made evident a qualitative improvement in reading comprehension for sundry groups. It is suggested the need of informal evaluation and training tools being incorporated to University teaching practices. Key Words - Academical Performance - Cloze's Technique - Remediation of Reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASHBY-DAVIS, C. Cloze and comprehension: a qualitative analysis and critique. Joumal of Reading, 28(7): 585-589, 1985.

EGYPTO, M. S. R. Leitura em Estudantes Universitários: estudo contrastivo de caracterização de nível de desempenho. Dissertação de Mestrado, UFParaíba, 1983.

FRY, E. B. Fry ReadabiIity Scale, Providence, R. I: Jamestown Publishers, 1978.

GOMES, J. V. Aprender a Ler: um estudo sobre compreensão de textos na situação de sala de aula. Dissertação de Mestrado, IPUSP, 1977.

GORAYEB, R. Características do desenvolvimento. In: R. Gorayeb Psicopatologia Infantil, São Paulo: EPU,1987.

HAYES, D. A. & DIELL, W. What research on prose comprehension suggests for college skills instruction. Joumal of Reading, 25(7): 656-661,1982.

MARINI, A Compreensão de leitura no Ensino Superior teste de um problema para treino de habilidades. Tese de Doutoramento, IPUSP, 1986.

MIKULECKY, L.; CLARK E. S. & ADAMS, S. M. Teaching concept mapping and university levei study strategies using computers. Joumal of Reading, 12(8): 694-702, 1989.

MONTARROYOS, J. G. & MELO, N. L. Efeito dos turnos (noturno e diurno) na realização acadêmica dos estudantes universitários. In: G. P. Witter (org.) Pesquisas Educacionais, São Paulo: Símbolo, 1979.

NERI, A. A. Psicologia e as Organizações. In: G. P. Witter e J. B. Lomônaco (orgs.) Psicologia da Aprendizagem: áreas de aplicação, São Paulo: EPU, 1987.

NIST, S. L.; SIMPSON, M. L. & HOGREBE, M. C. The relationship between the use of study strategies and test performance, Joumal of Reading Behavior, 17(1): 15-28, 1985.

NIST, S. L. & SIMPSON, M. L. Facilitating transfer in college reading programs. Joumal of Reading, 30(7): 620-625, 1987.

RILEY, J. D. Progressive cloze as a remedial technique. The Reading Teacher, 39(6),576-581,1986.

SAMPAIO, T. S. Teste de Procedimentos para Treino em Leitura Crítica e Criativa: um estudo experimental com universitários. Dissertação de Mestrado, UFParaíba, 1982.

SANTOS, L. M. Criatividade e Ensino. In: G. P. Witter e J. F. B: Lomônaco (orgs) Psicologia da Aprendizagem: aplicações na escola, São Paulo: EPU, 1987.

SIEGEL, S. Non-parametric statistics for the behavioraI sciences, N. York: McGraw-Hill, 1956 (frad. para a McGraw-HiII do Brasil em 1977).

TEIXEIRA, L. S. Desempenho em Leitura de Alunos Universitários. Dissertação de Mestrado, UFParaíba, 1979.

WITTER, G. P. O Psicopedagogo no Ensino Superior: um campo a ser conquistado, Boletim AEP sp' 4(8): 5-9, 1985.

Published

1990-12-31

How to Cite

Angeli dos SANTOS, A. A. . (1990). "COMPREENSÃO EM LEITURA NA UNIVERSIDADE: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE DOIS PROCEDIMENTOS DE TREINO". Psychological Studies, 7(2), 39–53. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7939