Evaluation of the Ages and Stages Questionnaire-Brazil by Early Childhood professionals

Authors

  • Ana Carolina Monnerat FIORAVANTI-BASTOS Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, Laboratório de Psicometria.
  • Alberto FILGUEIRAS Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Psicologia, Laboratório de Análise de Dados
  • Maria Lucia Seidl de MOURA Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Instituto de Psicologia, Laboratório de Pesquisa em Interação Social e Desenvolvimento.

Keywords:

Assessment, Child care centers, Child development, Psychometrics

Abstract

Child development assessment is important for the development of action plans for early childhood problem prevention. There are few instruments that are systematically used in day care centers. The Ages and Stages Questionnaire-Brazil which consists of 18 questionnaires, was adapted and used in the public day care system of Rio de Janeiro. However, studies on the user’s evaluation of this screening tool have not yet been conducted. A total of 28 childhood educators who work in 6 different day care centers participated in this study. They completed two different versions of the Ages and Stages Questionnaire-Brazil: a version to Assess Beliefs of Educators about children Development and another one about the Characteristics of this screening tool. The internal consistency for 504 questionnaires was calculated and compared to the original sample. Analysis of Variance was performed to identify differences between the importance given by educators to the five developmental domains assessed in the Ages and Stages Questionnaire: gross motor, fine motor, communication, problem solving, and personal-social. Results indicated good internal consistency and the need for changes in the questionnaire to ensure clarity and adequacy to day care centers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antunes, D. D. (2007). Relatos significativos de professores e alunos e sua auto-imagem e auto-estima (Dissertação de mestrado não-publicada). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Bricker, D., Squires, J., & Clifford, J. (2010). Developmental screening measures: Stretching the use of the ASQ for other purpose. Infants & Young Children, 23(1), 14-22. http://dx.doi.org/10.1097/IYC.0b013e3181c816cc

Carvalho, R. V. C., & Seidl de Moura, M. L. (2011). Empathic interactions between parents and children: An exploratory study. The Romanian Journal of Psychology, Psychotherapy and Neuroscience, 1(2), 192-214.

Filgueiras, A., & Landeira-Fernandez, J. (2011). Adaptação transcultural e avaliação psicométrica do Ages and Stages Questionnaires (ASQ) em creches públicas da cidade do Rio de Janeiro (Dissertação de mestrado não-publicada). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Filgueiras, A., Pires, P., Maissonette, S., & Landeira-Fernandez, J. (2013). Psychometric properties of the Brazilian-adapted version of the Ages and Stages Questionnaire in public child daycare centers. Early Human Development, 89(8), 561-576. http://dx.doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2013.02.005

Fórum Permanente de Educação Infantil do Estado do Rio de Janeiro. (2011). Considerações do FPEI/RJ sobre o processo de avaliação da Cidade do Rio de Janeiro - ASQ-3. Recuperado em agosto 26, 2013, de http://forumpermanentedeeducacaoinfantilrj.blogspot.ca/2011/10/consideracoes-do-forumpermanente-de. Html

Harkness, S., & Super, C. (1996). Parents’ cultural belief systems: Their origins, expressions, and consequences. New York: Guilford Press.

Heckman, J. J. (2006). Skill formation and the economics of investing in disadvantaged children. Science (New York), 312(5782), 1900-1902. http://dx.doi.org/10.1126/science.1128898

McGillicuddy-DeLisi, A. V. (1985). The relationship between parental beliefs and children’s cognitive level. In I. E. Sigel (Org.), Parental belief systems: The psychological consequences for children (pp.7-24). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Observatório da Educação. (2011). Rio de Janeiro aplica avaliação na educação infantil em parceria com a SAE. Sugestões de Pautas. Recuperado em abril 30, 2013, de http://www.observatoriodaeducacao.org.br/index.php?view=article&id=1102:rio-de-janeiroaplica-

avaliacao-na-educacao-infantil-em-parceriacom-a-sae&option=com_content&Itemid=98

Oliveira, D. R., & Miguel, A. S. B. (2012). A nova concepção de creche pós-LDB (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Lei nº 9.394/96). Revista Fafibe, 5, 1-8. Recuperado em setembro 21, 2013, de http://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistafafibeonline/sumario/21/21112012211307.pdf

Pádua, E. (2011). Primeira infância completa: uma abordagem integrada do desenvolvimento infantil. Seminário Itaú de Avaliação Econômica de Projetos Sociais, Rio de Janeiro. Recuperado em março 18, 2013, de http://www.fundacaoitausocial.org.br/_arquivosestaticos/FIS/pdf/ap_eduardo_padua.pdf

Rio de Janeiro. Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro. (2010). Manual de uso do ASQ-3: guia rápido para aplicação do ASQ-3. Rio de Janeiro: Instituto de Estudos do Trabalho e Sociedade. Recuperado em setembro 11, 2013, de http://200.141.78.79/dlstatic/10112/1132535/DLFE-205901.pdf/1.0

Rio de Janeiro. Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro. (2011). Orientações para profissionais da educação infantil. Rio de Janeiro: Gerência de Educação Infantil. Recuperado em agosto 13, 2013, de http://200.141.78.78/dlstatic/10112/1053798/DLFE-20370 8.pdf/ManualdeOrientacoesSMEfinaleducacaoinfantil.pdf

Squires, J., Bricker, D., Twonbly, E., & Potter, L. (2009). Ages & Stages Questionnaires: A parent-completed child monitoring system (3rd ed.). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.

Tatagiba, A. P. (2010). Aspectos da política educacional carioca: trajetórias da educação infantil. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 18(67), 275-302. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362010000200006

Trommsdorff, G., & Kornadt, H. J. (2003). The cultural context of parent: Child relationships. In L. Kuczynski (Org.), Handbook of dynamics in parent: Child relations (pp.271-306). London: Sage.

Published

2023-03-21

How to Cite

FIORAVANTI-BASTOS, . A. C. M., FILGUEIRAS, A. ., & MOURA, M. L. S. de. (2023). Evaluation of the Ages and Stages Questionnaire-Brazil by Early Childhood professionals. Psychological Studies, 33(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7879

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT