Innovations in School Psychology: The context of higher education

Authors

  • Claisy Maria MARINHO-ARAUJO Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde.

Keywords:

Education, Higher, Institutional practice, School psychology

Abstract

The higher education, both in Brazil and abroad, has been targeted by countless contemporary educational policies. Brazil’s educational system has improved considerably over the past decade, causing institutional changes both in the political-pedagogical and in the academic scope, as well as in the students’ profiles. The changes aim at the right to academic access and at the democratization of opportunities. The expansion of the education has become a toppriority compelling goal guiding decisive governmental actions. The subsequent massification in the educational scope of Higher Education Institutions has sharpened the tensions and contradictions, but it has also increased the potentialities for personal development and emancipation inherent to this context. Understanding that higher education is itself fertile ground for School Psychology to take action, this article presents an action plan based on five main axes: 1) Institutional Mapping; 2) Psychological Listening; 3) Policies, Programs and Educational and Processes Management; 4) Pedagogical Proposals and Course Scheme; 5) Student Profile. These considerations and proposals of research and intervention in this field, based on the Cultural-historical Psychology of human development, emphasize the psychologist’s intentional mediation in the development of the educational actors. As a conclusion, we highlight that the institutional and collective intervention of the school psychologist should not only be turned toward the awareness and empowerment of the subjects, but also to the emancipating social changes and academic success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, L., Marinho-Araujo, C. M., Amaral, A., & Dias, D. (2012). Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação, 17(3), 899-920.

Bariani, I. C. D., Buin, E., Barros, R. C., & Escher, C. A. (2004). Psicologia Escolar e Educacional no ensino superior: análise da produção científica. Psicologia Escolar e Educacional, 8(1), 17-27.

Bisinoto, C., & Marinho-Araujo, C. M. (2011a). Psicologia Escolar na educação superior: atuação no Distrito Federal. Psicologia em Estudo, 16(1), 111-122.

Bisinoto, C., & Marinho-Araujo, C. M. (2011b). Psicologia Escolar na educação superior: construindo possibilidades diferenciadas de atuação. In R. S. L. Guzzo e C. M. Marinho-Araujo (Orgs.), Psicologia Escolar: identificando e superando barreiras (pp.193-214). Campinas: Alínea.

Bisinoto, C., & Marinho-Araujo, C. M. (2014). Serviços de Psicologia Escolar na educação superior: uma proposta de atuação. In R. S. L. Guzzo (Org.), Bastidores da escola e desafios da educação pública: a pesquisa e a prática em Psicologia Escolar (pp.277-296). Campinas: Átomo & Alínea.

Bisinoto, C., Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, L. S. (2011). A atuação da Psicologia Escolar na educação superior: algumas reflexões. Revista Portuguesa de Pedagogia, 45, 39-55.

Brasil. Ministério da Educação. (2003). Parecer nº 67, de 11 de março de 2003. Referencial para as Diretrizes Curriculares Nacionais - DCN dos Cursos de Graduação. Brasília: Autor.

Brasil. Presidência da República. (2004). Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES e dá outras providências. Brasília: Autor.

Brasil. Presidência da República. (2005). Lei nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o ProUni – Programa Universidade para Todos. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. Presidência da República. (2007). Decreto n° 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. Presidência da República. (2012). Decreto n° 7.824, de 11 de outubro 2012. Regulamenta a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, que dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Brasília: Ministério da Educação.

Caixeta, J. E., & Sousa, M. A. (2013). Responsabilidade social na educação superior: contribuições da Psicologia Escolar. Revista Semestral da Associação Brasileira da Psicologia Escolar e Educacional, 17(1), 133-140.

Dole, A. A. (1981). College psychology as a subspecialization. Professional Psychology: Research & Practice, 12(3), 294-301.

Farrell, P., Jimerson, S. R., Kalambouka, A., & Benoit, J. (2005). Teachers’ perceptions of school psychologists in different countries. School Psychology International, 26(5), 525-544.

Ferrer-Sama, P. (2008). Analysis of the data and discussion. In M. Katzensteiner, P. Ferrer-Sama, & G. Rott (Orgs.),

Guidance and counselling in higher education in European Union Member States (pp.325-335). Danmark: Narayana Press.

Guzzo, R. S. L., & Mezzalira, A. S. C. (2011). 2008 – ano da educação para os psicólogos: encaminhamentos e próximos passos. In C. M. Marinho-Araujo & R. S. L. Guzzo (Eds.), Psicologia Escolar: identificando e superando barreiras (pp.11-31). Campinas: Alínea.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2014). Censo da educação superior 2012: resumo técnico. Recuperado em outubro 10, 2015, de http://portal.inep.gov.br/web/censo-daeducacao-superior/censo-da-educacao-superior

Leontiev, A. (2004). O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro.

Luria, A. R. (1990). Desenvolvimento cognitivo. São Paulo: Ícone.

Marinho-Araujo, C. M. (2009). Psicologia Escolar na educação superior: novos cenários de intervenção e pesquisa. In C. M. Marinho-Araujo (Org.), Psicologia Escolar: novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática (pp.155-202). Campinas: Alínea.

Marinho-Araujo, C. M. (2010). Psicologia Escolar: pesquisa e intervenção. Em Aberto, 83(23), 15-35.

Marinho-Araujo, C. M. (2014a). Psicologia Escolar na educação superior: desafios e potencialidades. In R. S. L. Guzzo (Org.), Psicologia Escolar: desafios e bastidores na educação pública (pp.219-239). Campinas: Alínea.

Marinho-Araujo, C. M. (2014b). Intervenção institucional: ampliação crítica e política da atuação em Psicologia Escolar. In R. S. L. Guzzo (Org.), Psicologia Escolar: desafios e bastidores na educação pública (pp.153 -175). Campinas: Alínea.

Marinho-Araujo, C. M., & Almeida, S. F. C. (2005). Psicologia Escolar: construção e consolidação da identidade profissional. Campinas: Alínea.

Maroldi, A. M. (2012). Psicologia Escolar: um estudo bibliométrico da literatura nacional (1962-2011) (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho.

Martín-Baró, I. (1996). O papel do psicólogo. Estudos de Psicologia (Natal), 2(1), 7-27.

Nunes, L. L., Alves, S. S., Ramalho, J. V., & Aquino, F. D. S. B. (2014). Contribuições da perspectiva crítica de base histórico-cultural para a produção científica em psicologia educacional. Educação e Pesquisa, 40(3), 667-682.

Parker, I. (2007). Critical psychology: What it is and what it is not. Social and Personality Compass, 1(1), 1-15.

Price, K. W., Floyd, R. G., Fagan, T. K., & Smithson, K. (2011). Journal article citation classics in school psychology: Analysis of the most cited articles in five school psychology journals. Journal of School Psychology, 49(6), 649-667.

Rede de Serviços de Apoio Psicológico no Ensino Superior. (2002). A situação dos serviços de aconselhamento psicológico no ensino superior em Portugal. Portugal: Autor.

Rede de Serviços de Apoio Psicológico no Ensino Superior. (2006). Estatutos. Portugal: Autor.

Sampaio, S. M. R. (2009). Explorando possibilidades: o trabalho do psicólogo na educação superior. In C. M. Marinho-Araújo (Org.), Psicologia Escolar: novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática (pp.203-219). Campinas: Alínea.

Sampaio, S. M. R. (2010). A Psicologia na educação superior: ausências e percalços. Em Aberto, 23(83), 95-105.

Sandoval, J., & Love, J. A. (1977). School Psychology in higher education: The college psychologist. Professional Psychology, 8(3), 328-339.

Serpa, M. N. F., & Santos, A. A. A. (2001). Atuação no ensino superior: um novo campo para o psicólogo escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 5(1), 27-35.

Vygotsky, L. S. (1999). Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes. (Originalmente publicado em 1926).

Vygotsky, L. S. (2000). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor. (Originalmente publicado en 1931).

Vygotsky, L. S. (2003). O esclarecimento psicológico da educação pelo trabalho. In L. S. Vygotsky. Psicologia pedagógica (pp.181-195). Porto Alegre: Artmed. (Originalmente publicado em 1926).

Witter, G. P. (1999). Psicólogo escolar no ensino superior e a Lei de Diretrizes e Bases. In R. S. L. Guzzo (Org.), Psicologia Escolar: LDB e educação hoje (pp.83-104). Campinas: Alínea.

Zavadski, K. C., & Facci, M. G. D. (2012). A atuação do psicólogo escolar no ensino superior e a formação dos professores. Psicologia USP, 23(4), 638-705.

Published

2023-03-21

How to Cite

MARINHO-ARAUJO, C. M. (2023). Innovations in School Psychology: The context of higher education. Psychological Studies, 33(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7827

Issue

Section

THEMATIC SECTION: SCHOOL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY – CHALLENGES OF PROFESSIONAL