Identifying Signs of Dyslexia Test

The construction process

Authors

  • Rauni Jandé Roama ALVES Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Centro de Ciências da Vida, Programa de Pós-Graduação em Psicologia
  • Ricardo Franco de LIMA Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas, Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas. C
  • Cintia Alves SALGADO-AZONI 2 Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas, Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas. C
  • Mariana Coelho CARVALHO Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas, Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas
  • Sylvia Maria CIASCA Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas, Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas

Keywords:

Psychological assessment, Dyslexia, Neuropsychology

Abstract

This study aims to present the process of construction of a screening test to assess signs of dyslexia. Two phases were performed: (a) identifying scientific productions and national and international instruments on the assessment of dyslexia and selection of the most frequently evaluated cognitive-linguistic skills; (b) construction of draft and analysis by expert judges. From these phases was prepared the “Identifying Signs of Dyslexia Test”, designed for children aged 8-11 years, and composed by assessing eight skills: reading, writing, visual attention, calculation, motor skills, awareness phonological, rapid naming and immediate memory. Future studies are needed to verify evidences of validity and reliability of the instrument.

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Published

2023-03-21

How to Cite

ALVES, R. J. R., LIMA, R. F. de, SALGADO-AZONI, C. A., CARVALHO, M. C., & CIASCA, S. M. (2023). Identifying Signs of Dyslexia Test: The construction process. Psychological Studies, 32(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7819

Issue

Section

INSTRUMENTS AND PROCESSES IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT