AUTO-AVALIAÇÃO EM UM CURSO DE MESTRADO EM PSICOLOGIA CLÍNICA: A CONTRIBUIÇÃO DE EX-ALUNOS

Authors

  • Prof. Saulo Monte SERRAT Profº da Pós-Graduação em Psicologia - PUCCAMP
  • Profª Drª Geraldina Porto WITTER Profª da Pós-Graduação em Psicologia - PUCCAMP

Abstract

Self-evaluation of a Graduate Course in Clinical Psychology: The alumini contribution. Sixty one questionnaires answered by alumini of the graduate course in Clinical Psychology of the Catholic University of Campinas were analysed. The answers, which were given to questions regarding administrative and academic aspectsof the course, were analysed, in general, and also in regard to three different time periods in the evolution of the graduate program. It was found that the alumini evaluation was mostly positive. Results are discussed and the authors present suggestion on further research in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, J. E. S. - A Formação do Psicólogo e o Estágio Supervisionado: Um Estudo Comparativo Conduzido nos Institutos Paraibanos de Educação. Dissertação de Mestrado, João Pessoa-Pb, UFPb, 1985.

BRASIL. Ministério da Educação. II Plano Nacional de Pós-Graduação -1982-1985. Graf. Paraná s/do 12p.

BRASIL. Ministério da Educação. III Plano Nacional de Pós-Graduação - 1986-1989. Imprensa Universitária UFSM. s/do 25p.

BROWN, R. Social Psychology. New York: The Free Press, 1965.

CARVALHO, J. J. C. Modificação do Comportamento Verbal de Professores através da Análise de Interação em Sala de Aula. Tese de Doutoramento, São Paulo. USP, 1980.

CARVALHO, J. J. C. Universidade em Debate. João Pessoa, Grafset, 1988.

CASTRO, C. de Moura e SOARES, G. A. D. - Avaliando as Avaliações da CAPES. Revista de Administração de Em presas, 23(3): 63-73, ju I./set., 1983.

COMISSÃO NACIONAL PARA REFORMULAÇÃO DA EDU CAÇÃO SUPERIOR. Uma Nova Política para a Educação Superior: Relatório Final. Brasília, 1985. DREW, C. J. - Introduction to Designing and Conductfng Research. St. Louis-Missouri: The C. V. MosbyComp, 1980.

DREW, C. J. e HARDMAN M. L. - Designing and Conducting Behavior Research. New York, Pergamon Press, 1979.

JULIATTO, C. I. Avaliação do Desempenho das Instituições Universitárias. Dois Pontos, 38(1): 14-17, out. 1987.

MACHADO, V. L. S. Interação Verbal Professor-Aluno: Influência de Disciplinas, de Expectativa do Professor, da Autopercepção do aluno e suas Relações com Rendimento Acadêmico de Escolares da 3ªSérie. Tese de Doutora mento, São Paulo, IP-USP, 1979.

MENEZES NETO, P. E. Avaliação da Universidade: Expectativa da Sociedade e Presença do Estado. Dois Pontos: 29 (supl.), Jul., 1986.

NASTRI, R. M. Formação e Atuação dos Egressos da Escola de Biblioteconomia e Documentação de São Carlos: Um Estudo de Avaliação (1959-1985). Dissertação de Mestrado, Campinas, PUCCAMP, 1988.

RIBEIRO, D. Universidade para quê? - Brasília, Ed. da UnB, 1986.

SCHWARTZMANN, S. - Avaliação do Ensino Superior: da consciência da necessidade à prática; funções e metodologias. Dois pontos, 37 (1): 7-12, set., 1987.

SEGRE, C. D. - Supervisão em Psicoterapia Analítica (Estudo Piloto para a Supervisão em Psicanálise). Dissertação de Mestrado, São Paulo, F. M.- USP., 1987.

STAATS, A. W. Social Behaviorism. Homewood, IlIinois: The Dorsey Press, 1975.

TARGINO, M. G. Universidade Brasileira: uma Visão crítica. Cadernos de Biblioteconomia, (5): 13-21, jun., 1982.

TUBINO, M.J. G. -- Reflexões sobre a Reforma Universitária dos Anos 60. In org. A Universidade de Ontem e Hoje. São Paulo, IBRASA, 1984.

WITTER, G. P. --O Psicólogo Escolar: Pesquisa e Ensino. Tese de Livre Docência, São Paulo, I. P. - USP, 1977.

WITTER, G. P., GUIMARÃES, S. G., BAGNOLI, H. e WITTER C. - Desenho Industrial: Uma Perspectiva Educacional. Paulo: Arquivo do Estado de São Paulo, Brasília: CNPq - Coordenação Editorial, 1985.

Published

1988-12-31

How to Cite

Monte SERRAT, P. S. ., & Porto WITTER, P. D. G. . (1988). AUTO-AVALIAÇÃO EM UM CURSO DE MESTRADO EM PSICOLOGIA CLÍNICA: A CONTRIBUIÇÃO DE EX-ALUNOS. Psychological Studies, 5(2), 29–47. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7811