Building comprehensive narratives from dialogical encounters: A path in search of meanings

Authors

  • Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Grupo de Pesquisa "Atenção Psicológica em Instituições: Prevenção e Intervenção".
  • Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Pró Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação de Extensão e Assuntos Comunitários.
  • Yale University, Yale School of Medicine, Yale Program for Recovery and Community Health.

Keywords:

Dialogical encounters, Narratives, Phenomenological research

Abstract

Phenomenological investigations are concerned with unfolding the nature of a phenomenon through the process of describing and understanding subjective lived experiences. The process through which this is accomplished varies according to the underlying philosophical concepts and specific methodological strategies adopted. A common means of achieving this objective is through hours-long interviews that are recorded and later transcribed and analyzed. The present article describes an alternative method that accesses the participants’ experiences of a phenomenon through encounters with a researcher, who then uses dialogical data to develop comprehensive narratives. These are written in first person in order to grasp the participant’s significant meanings based on what emerged during their encounter and its impact on the researcher. A narrative synthesis is then constructed in order to enable the phenomenological process of analysis to reach the structural elements based on all participants’ experiences. Exemplary excerpts are presented in order to illustrate the process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amatuzzi, M. M. (2006). A subjetividade e sua pesquisa. Memorandum, 10, 93-97.

Amatuzzi, M. M. (2011). Pesquisa fenomenológica em Psicologia. In M. A. T. Bruns & A. F. Holanda (Orgs.), Psicologia e fenomenologia: reflexões e perspectivas. Campinas: Alínea.

Brisola, E. B. V. (2017). A experiência de cantar para bebês: um estudo fenomenológico com mães (Tese de doutorado não-publicada). Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Retrieved April 12, 2017, from http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/951

Cury, V. E. (2007). Práticas psicológicas clínicas em instituições: um estudo sobre a narrativa com estratégia de pesquisa. In Primeiro Simpósio Internacional de Psicanálise e Fenomenologia. I Jornada de Pesquisa em Psicanálise e Fenomenologia do Laboratório de Psicologia Clínica Social, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, pp.20-30.

Davidson, L. (2003). Living outside mental illness: Qualitative studies of recovery in schizophrenia. New York: New York University Press.

Finlay, L. (2009). Debating phenomenological research methods. Phenomenology & Practice, 3(1), 6-25.

Granato, T. M. M., & Aiello-Vaisberg, T. M. J. (2013). Narrativas interativas sobre o cuidado materno e seus sentidos afetivo-emocionais. Psicologia Clínica, 25(1), 17-35.

Granato, T. M. M., Corbett, E., & Aiello-Vaisberg, T. M. (2011). Narrativa interativa e psicanálise. Psicologia em Estudo, 16(1), 157-163.

Husserl, E. (2012). Ideas: General introduction to pure phenomenology. London: Routledge Classics. (Original work published 1931).

Husserl, E. (1970). The crisis of European sciences and transcendental phenomenology: An introduction to phenomenological philosophy. Evanston: Northwestern University Press. (Original work published 1954).

Husserl, E. (1999). Cartesian meditations: An introduction to phenomenology. Kluwer: Academic Publishers. (Original work published 1950).

Kramp, M. K. (2004). Exploring life and experience through narrative inquiry. In K. deMarrais & S. D. Lapan (Eds.), Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences (pp.103- 121). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Larsson, S., & Sjöblom, Y. (2010). Perspectives on narrative methods in social work research. International Journal of Social Welfare, 19(3), 272- 280.

Miranda, R. M. R., & Cury, V. E. (2010). Dançar o adolescer: estudo fenomenológico com um grupo de dança de rua em uma escolar. Paidéia, 20(47), 391-400.

Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. California: Sage.

Mozena, H., & Cury, V. E. (2010). Plantão psicológico em um serviço de assistência judiciária. Memorandum, 19, 65-78.

Oliveira, A. E. G., & Cury, V. E. (2016). Cuidar em oncologia: uma experiência para além do sofrimento. Memorandum, 31, 237-258.

Palmieri-Perches, T. H., & Cury, V. E. (2013). Plantão psicológico em hospital e o processo de mudança psicológica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 29(3), 313-320.

Rogers, C. R. (1977). A pessoa como centro. São Paulo: EPU.

Rogers, C. R. (1980). A way of being. Boston: Houghton Mifflin Company.

Sells, D., Topor, A., & Davidson, L. (2004). Generating coherence out of chaos: Examples of the utility of empathic bridges in phenomenological research. Journal or Phenomenological Research, 35(2), 253- 271.

Souza, G. G., & Cury, V. E. (2015). A experiência de estudantes sobre a atenção psicológica disponibilizada na universidade: um estudo fenomenológico. Memorandum, 28, 221-239.

Szymanski, H., & Cury, V. E. (2004). A pesquisa intervenção em psicologia da educação e clínica: Pesquisa e prática psicológica. Estudos de Psicologia (Natal), 9(2), 355-364.

Vasconcellos, T. P., & Cury, V. E. (2017). Atenção psicológica em situações extremas: compreendendo a experiência de psicólogos. Psicologia: Ciência e Profissão, 37(2), 475-488.

Weber, S. J. (1986). The nature of interviewing. Phenomenology and Pedagogy, 4(2), 65-72.

Willig, C. (2013). Introduction to qualitative research in Psychology. Berkshire: Open University Press.

Zini, R. L. & Cury, V. E. (2014). Acolhimento como prática psicológica no contexto de um Centro de Atenção Psicossocial em álcool e drogas. Memorandum, 27, 39-60.

Downloads

Published

2023-03-10

How to Cite

Elizabeth Brown Vallim, Vera Engler, & Larry. (2023). Building comprehensive narratives from dialogical encounters: A path in search of meanings. Psychological Studies, 34(4). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7717

Issue

Section

THEMATIC SECTION: PRACTICE AND RESEARCH IN THE HUMANISTIC AND PHENOMENOLOGICAL