Social Skill Inventory-2 Del-Prette: expanding and updating psychometric properties

Authors

Keywords:

Assertiveness, Interpersonal relations, Item response theory, Psychometrics, Sociability

Abstract

 The aim of this research was to update the psychometric properties of the Del-Prette Social Skills Inventory-2, a measure of social performance in social interaction situations. The sample consisted of 4,250 participants of both sexes aged between 18 and 59 years old (M = 35.85; df = 11.33; 51.1% woman). Exploratory Structural Equation Modeling suggested the adequacy of the internal structure of the original version of the instrument, consisting of five factors: Assertive Conversation, Affective-Sexual Approach, Expression of positive sentiment, Self-Control/Coping, and Social Resourcefulness, all of them with good reliability indicators, alphas higher than 0.774, and measurement invariance indicators across groups as a function of sex and different age ranges. The Partial Credit Model provided the item’s and participant’s parameters: difficulty level/theta and adjustment indices, which were adequate. The results suggest that the inventory is a suitable measure of social skills for professional and research purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, J. C. S., Matias, M., Barham, E. J., Fontaine, A. M. G. V., & Del Prette, Z. A. P. (2018). An initial study of the internal validity of the portuguese adaptation of the marital social-skills inventory. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(3), 275-285. https://doi.org/10.1590/1982-02752018000300006

American Educational Research Association, American Psychology Association, & National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington: American Educational Research Association.

Angélico, A. P., & Loureiro, S. R. (2012). Utilização do inventário de habilidades sociais no diagnóstico do transtorno de ansiedade social. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25, 467-476. https://doi.org/10.1590/S0102-79722012000300006

Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. (2012). Critério de classificação econômica Brasil. São Paulo: Autor. Disponível em http://www.abep.org/Servicos/Download.aspx?id=03

Carneiro, R. S., Falcone, E., Clark, C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2007). Qualidade de vida, apoio social e depressão em idosos: relação com habilidades sociais. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(2), 229-237. https://doi:10.1590/ s0102-79722007000200008

Comodo, C. N., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Intergeracionalidade das habilidades sociais entre pais e filhos adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 33, 1-9. https://doi.org/10.1590/0102.3772e33311

Conselho Federal de Psicologia. (2018). Resolução nº 09, de 25 de abril de 2018. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercício profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos – SATEPSI e revoga as Resoluções n° 002/2003, nº 006/2004 e n° 005/2012 e Notas Técnicas n° 01/2017 e 02/2017. Brasília: Autor. Disponível em https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2018/04/ Resolu%C3%A7%C3%A3o-CFP-n%C2%BA-09-2018-com-anexo.pdf

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001) Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Editora Vozes.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2009). Inventário de Habilidades Sociais para Adolescentes (IHSA-Del-Prette): manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Competência social e habilidades sociais: manual teórico-prático. Petrópolis: Editora Vozes. https://doi.org/10.7476/9786580216161

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001). Inventario de Habilidades Sociais (IHS-Del-Prette): manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2013). Social Skills Inventory (SSI-Del-Prette): characteristics and studies in Brazil. In F. L. Osório (Org.), Social anxiety disorders: from theory to practice (pp.49-62). New York: Nova Science Publishers.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2018). Inventário de Habilidades Sociais (IHS2-Del-Prette): manual de aplicação, apuração. São Paulo: Pearson.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2019). Studies on social skills and social competence in Brazil: a history in construction. In S. H. Koller (Org.), Psychology in Brazil: scientists making a difference. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/97 8-3-030-11336-0_4

Del Prette, Z. A. P., Del Prette, A., & Barreto, M. C. M. (1998). Análise de um Inventário de Habilidades Sociais (IHS-Del- Prette) em uma amostra de universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 14(3), 219-228.

Elkis, H., Scemes, S., Savoia, M. G., Del Prette, Z. A. P., Mestriner, P., & Silva, A. R. (2016). Social dysfunction and skills in schizophrenia: relationship with treatment response and severity of psychopathology. Archives of Clinical Psychiatry, 43(5), 107-111. https://doi.org/10.1590/0101-60830000000095

Gomes, G., & Soares, A. B. (2013). Inteligência, habilidades sociais e expectativas acadêmicas no desempenho de estudantes universitários. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(4), 780-789. https://doi.org/10.1590/S0102-79722013000400019

Guilland, R., & Monteiro, J. K. (2010). Jovem em situação de desemprego: habilidades sociais e bem-estar psicológico. Psicologia: Teoria e Prática, 12(3), 149-163. https://doi.org/10.4013/ctc.2010.31.05

Lima, D. C. (2019). Desenvolvimento de um instrumento de habilidades sociais para familiares cuidadores de pacientes psiquiátricos (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal de São Carlos.

Linacre, J. M. (2015). A user’s guide to winsteps ministep: rasch-model computer programs. Abingdon: Winsteps. Retrieved from http://www.winsteps.com

Lopes, D. C., Gerolamo, M. C., Del Prette, Z. A. P., Musetti, M. A., & Del Prette, A. (2015). Social skills: a key factor of engineering students to develop interpersonal skills. International Journal of Engineering Education, 31(1), 405-413.

Malcher, C. (2015). Assertividade: escala multimodal e caracterização do repertório de mulheres inseridas no mercado de trabalho (Tese de doutorado não-publicada). Universidade Federal de São Carlos.

Moran, V. E., Olaz, F. O., & Del Prette, Z. A. P. (2015). Social Skills Questionnaire for Argentinean College Students (SSQ-U): development and validation. The Spanish Journal of Psycology, 18(95), 1-11. https://doi.org/10.1017/sjp.2015.92

Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2017). Mplus user’s guide. Los Angeles: Author. Retreived from https://www.statmodel. com/download/usersguide/MplusUserGuideVer_8.pdf

Pereira-Guizzo, C. S., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2019). Analysis of needs and processes: social skills program for unemployed people with disabilities. Psico-USF, 24(3), 463-474. https://doi.org/10.1590/1413-82712019240305

Pereira-Lima, K. (2014). Associações e comparações entre burnout, ansiedade, depressão e habilidades sociais de residentes médicos de diferentes áreas (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade de São Paulo.

Queluz, F. N. F. T., Barham, E. J., & Del Prette Z. A. P. (2019). The relationship between social skills and psychosocial adjustment among those who care for older adults. Paidéia, 29, e2917. https://doi.org/10.1017/sjp.2017.29

Queluz, F. N. F. R., Barham, E. J., Del Prette, Z. A. P., Fontaine, A. M. F. V., & Olaz, F. (2017). Inventário de Habilidades Sociais para Cuidadores de Idosos (IHS-CI): evidências de validade. Avaliação Psicológica, 6(1), 78-86. https://doi. org/10.15689/ap.2017.1601.09

Romera-Leme, V. B., Valentini, F., Campos, J. R., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2017). Psychometric properties of the brief version of the Social Skills Inventory for adolescents. The Spanish Journal of Psychology, 20, e36. https:// doi.org/10.1017/sjp.2017.29

Sá, L. G., & Del Prette, Z. A. P. (2016). habilidades de enfrentamento antecipatório para abstinência de substâncias: construção de um novo instrumento de medida. Avances en Psicologia Latinoamericana, 34, 351-363. https://doi. org/10.12804/apl34.2.2016.09

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. New Jersey: Person.

Tomás, I., Marsh, H. W., González-Romá, V., Valls, V., & Nagengast, M. (2014). Testing measurement invariance across Spanish and English versions of the physical self-description questionnaire: an application of exploratory structural equation modeling. Journal of Sport & Exercise Psychology, 36, 179-188. https://doi.org/10.1123/jsep.2013-0070

Wang, S., Chen, C. C., Dai, C. L., & Richardson, G. B. (2018). A call for, and beginner’s guide to, measurement invariance testing in evolutionary psychology. Evolutionary Psychological Science, 4, 166-178. https://doi.org/10.1007/s40806-0 17-0125-5

Wright, B. D., & Masters, G. N. (1982). Rating scale analysis. Chicago: Mesa Press.

Downloads

Published

2023-02-07

How to Cite

DEL PRETTE, Z. A. P., DEL PRETTE, A., & PEIXOTO, E. M. (2023). Social Skill Inventory-2 Del-Prette: expanding and updating psychometric properties. Psychological Studies, 38. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7290

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT