An evaluation of receptive vocabulary in preschool children

Authors

  • Maria Vanderléia Matos ARAÚJO Universidade Federal de São Paulo
  • Márcia Regina Fumagalli MARTELETO Universidade Nove de Julho
  • Teresa Helena SCHOEN-FERREIRA Universidade Federal de São Paulo

Keywords:

Educação infantil, Linguagem infantil, Vocabulário

Abstract

Receptive language is the individual’s capacity to understand what he hears or reads. Objective: to evaluate the performance of kindergarten children in terms of their receptive vocabulary. 159 students from a public school participated in the study and responded to the Peabody Test that evaluates the lexical development in the receptive domain. Procedure: after obtaining authorization from the school principal’s
office and parents, the children were evaluated individually. Results: 61% of the children showed a lower performance than expected for their age. The 1st grade students demonstrated better results than those in the 3rd grade. The child’s gender and the mothers’ level of education did not interfere in the test performance. Conclusion: as early as kindergarten, it is already important to work on vocabulary, in order to develop the children’s potential for communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association. (2002). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais - DSM-IVTR (4ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Atance, C. M., & Jackson, L. K. (2009). The development and coherence of future-oriented bahaviors during the preschool years. Journal of Exprerimental Child Psychology, 102, 379-391.

Azanha, J. M. P. (2004). Uma reflexão sobre a formação do professor da escola básica. Educação e Pesquisa, 30 (2), 369-378.

Basílio, C. S., Puccini, R. F., Silva, E. M. K., & Pedromônico, M. R. M. (2005). Living conditions and receptive vocabulary of children aged two to five years. Revista de Saúde Pública, 39 (5), 725-730.

Bee, H. (2003). A criança em desenvolviment (9ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Belintane, C. (2000). Linguagem oral na escola em tempo de redes. Educação e Pesquisa, 26 (1), 53-65.

Benedict, H. (1979). Early lexical development: comprehension and production. Journal of Child Language, 6 (2), 183-200.

Berk, L. E. (2001). Desarrollo del niño y del adolescente (4ª ed.). Madrid: Prentice-Hall Iberia.

Capovilla, F. C., & Capovilla, A. G. S. (1997). Desenvolvimento linguístico na criança dos dois aos seis anos: tradução e estandardização do Peabody Picture Vocabulary Test de Dunn & Dunn, e da Language Development Survey, de Rescorla. Ciência Cognitiva: Teoria, Pesquisa e Aplicação, 1 (1), 353-380.

Capovilla, F. C., Capovilla, A. G. S., Nunes, L., Araujo, I., Nunes, D., Nogueira, D., et al. (1997). Versão brasileira do teste de vocabulário por imagens Peabody. Revista Distúrbios da Comunicação, 8 (2), 151-162.

Cardoso, R. M., Pedromônico, M. R. M., Silva, E. M. K., & Puccini, R. F. (2003). Conhecimento de mães e auxiliares de desenvolvimento infantil referente ao desenvolvimento da linguagem de crianças de zero a vinte e quatro meses. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, 13 (2), 85-94.

Chapman, R. S. (1996). Processos e distúrbios na aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas.

Dias, T. L., Enumo, S. R. F., & Turini, F. A. (2006). Avaliação do desempenho acadêmico de alunos do ensino fundamental em Vitória, Espírito Santo. Estudos de Psicologia (Campinas), 23 (4), 381-390.

Duncan, J. D., Brooks-Gunn, J., & Klebanov, P. K. (1994). Economic deprivation and early childhood development. Child Development, 65 (2), 296-318.

Feldman, H. M., Campbell, T. F., Kurs-Lasky, M., & Rockette (2005). Concurrent and predictive validity of parent reports of child language at ages 2 and 3 years. Child Development, 76 (4), 856-868.

Fitch, W. T. (2007). Linguistics: an invisible hand. Nature, 449 (11), 665-667.

Gatti, B. A. (2004). Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, 30 (1), 11-30.

Giusti, E., & Befi-Lopes, D. M. (2008). Tradução e adaptação transcultural de instrumentos estrangeiros para o português brasileiro (PB). Pró-Fono Revista de Atualização Científica, 20 (3), 207-210.

Hage, S. R. V., Joaquim, R. S. S., Carvalho, K. G., Padovani, C. R., & Guerreiro, M. M. (2004). Diagnóstico de crianças com alterações específicas de linguagem por meio de escala de desenvolvimento. Arquivos de Neuropsiquiatria, 62 (3-A), 649-653.

Johnson, K. N., Karrass, J., Conture, E. G., & Walden, T. (2009). Influence of stuttering variation on talker group classification in preschool children: preliminary findings. Journal of Communication Disorders, 42, 195-210.

Li, P., Zhao, X., & Whinney, B. M. (2007). Dynamic self-organization and early lexical development in children. Cognive Science, 31 (4), 581-612.

Luque, A., & Vila, I. (2004). Desenvolvimento da linguagem. In C. J. Palácios & A. Marchesi (2004), Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia evolutiva (2ª ed., Vol. 1). Porto Alegre: Artmed.

Macedo, E. C., Capovilla, F. C. Duduchi, M., D'Antino, M. E. F., & Firmo, L. S. (2006). Avaliando linguagem receptiva via teste de vocabulário por imagens Peabody: versão tradicional versus computadorizada. Psicologia: Teoria e Prática, 8 (2), 40-50.

Mota, M. M. E. P., & Castro, N. R. (2007). Alfabetização e consciência metalinguística: um estudo com adultos não alfabetizados. Estudos de Psicologia (Campinas), 24 (2), 169-179.

Nogueira, S., Fernández, B., Porfírio, H., & Borges L. (2000). A criança com atraso da linguagem. Saúde Infantile, 22 (1), 5-16.

Olds, D. L., Kitzman, H., Cole, R., Robinson, J. Sidora, K. Luckey, D., et al. (2004). Effects of Nurse home-Visiting on maternal life course and child development: age 6 follow-up results of a randomized trial. Pediatrics, 114 (6), 1550-1559.

Perissinoto, J., Schoen-Ferreira, T. H., & Marteleto, M. R. F. (2007). Incidência de problemas de fala ou articulação em crianças/adolescentes do Município de São Paulo. Anais do 15º Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia, 2007, Gramado-RS. Suplemento Especial da Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia.

Rhoades, B. L., Greenberg, M. T., & Domitrovich, C. E. (2009). The contribution of inhibitory control to preschoolers'social-emotional competence. Journal of Applied Developmental Psychology, 30 (3), 310-320.

Romski, M. A., & Sevcik, R. A. (2005). Augmentative Communication and early intervention: myths and realities. Infants & Young Children, 18 (3), 174-185.

Schirmer, C. R., Fontoura, D. R., & Nunes, M. L. (2004) Distúrbios da aquisição da linguagem e da aprendizagem. Jornal de Pediatria, 80 (2 Supl), S95-S103.

Smeekens, S., Riksen-Walraven, J. M., & van Bakel, H. J. A. (2008). Profiles of competence and adaptation in preschoolers as related to the quality of prent-child interaction. Journal of Research in Personality, 42 (6), 1490-1499.

Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2004). Why we need to explore development in its cultural context. Journal of Developmental Psychology, 50 (3), 369-386.

Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2006). Cultural Intelligence and successful intelligence. Group & Organization Management, 31 (1), 27-39.

Published

2010-06-30

How to Cite

ARAÚJO, M. V. M. ., MARTELETO, M. R. F. ., & SCHOEN-FERREIRA, T. H. . (2010). An evaluation of receptive vocabulary in preschool children. Psychological Studies, 27(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7136