Ethical instruction for citizenship: an investigation into social abilities measured using the social skills inventory

Authors

  • Kester CARRARA Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Mariana de Freitas BETETTO Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Keywords:

Cidadania, Educação, Habilidades sociais

Abstract

The aim of the present study was to investigate if the repertory of social skills, important for the ethical education of a group of High School, Pre-college and Psychology college students, differed according to age and the particular characteristics of the interactive environment provided by each educational institution that participated in this process. The Social Skills Inventory was applied to a sample of 45 students
and a semi-structured questionnaire was given to nine teachers. Among the students, the results indicated a statistically significant difference between the classes of each education category investigated, in terms of the different groups of social skills. From the results obtained with the teachers, it could be seen that they have a clear notion of the skills a student must obtain in order to be able to act ethically and with citizenship, but those teachers do not create the required conditions inside the school context to develop these capabilities. This indicated the need for improvement in the abilities of the teaching staff, aiming to increase the repertory of social skills in their students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, R. E., & Emmons, M. L. (1978). Comportamento assertivo: um guia de auto-expressão. Belo Horizonte: Interlivros.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. (1999). PCN: Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação.

Caballo, V. E. (1995). Una aportación española a los aspectos moleculares, a la evaluación y al entrenamiento de las habilidades sociales. Revista Mexicana de Psicologia, 12 (2), 121-131.

Carrara, K. (1996). Psicologia e a construção da cidadania. Psicologia: Ciência e Profissão, 16, 12-17.

Carrara, K. (2000). Contextualismo, contracontrole e cidadania. Revista da APG - Associação dos Pós-Graduandos da PUCSP, 9 (21), 23-38.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1999). Psicologia das habilidades sociais: terapia e educação. Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001a). Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001b). Inventário de Habilidades Sociais (IHS-Del-Prette). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2002). Avaliação de habilidades sociais de crianças com um inventário multimídia: indicadores sociométricos associados a freqüência versus dificuldade. Psicologia em Estudo, 7 (1), 61-73.

Del Prette, Z., & Del Prette, A. (2003). Aprendizagem sócio-emocional na infância e prevenção da violência: questões conceituais e metodologia da intervenção. In A. Del Prette & Z.A.P. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem. Campinas: Editora Alinea.

Robinson, J. (2001). Modelo de enseñanza en la Comunidad Alternativa Los Horcones: conductismo radical como filosofia de la educación. In K. Carrara (Org.), Educação, universidade e pesquisa: paradigmas do conhecimento no final do milênio (pp.129-142). Marília: Unesp Publicações.

Skinner, B. F. (1990). Can Psychology be a science of mind? American Psychologist, 45, 1206-1210.

Skinner, B. F. (1993). Ciência e comportamento humano. São Paulo: Martins Fontes. (Originalmente publicado em 1953).

Published

2009-09-30

How to Cite

CARRARA, K. ., & BETETTO, M. de F. . (2009). Ethical instruction for citizenship: an investigation into social abilities measured using the social skills inventory. Psychological Studies, 26(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7080