Functional analysis as a decision-making strategy in child psychotherapy

Authors

  • Cynthia Borges de MOURA Universidade Estadual de Londrina
  • Renata GROSSI Universidade Estadual de Londrina
  • Patrícia HIRATA Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Functional analysis, Child psychology, Child psychodrama

Abstract

The aim of this study is to systematize the data resulting from carrying out a child psychotherapy process in accordance with the descriptive
functional analysis proposed by Sturmey, 1996. This work presents the case description, the assessment, the functional analyses of each phase of the procedure, the objectives and the treatment strategies, selected on the basis of the analyses conducted, and also the results
obtained. Based on the systematization presented, the contribution of the descriptive functional analysis to the child psychotherapy decisionmaking process is discussed. Describing the therapists’ actions of decision-making and the consequences for the management of the process on the child, seem to contribute significantly to the practice of child behavioral therapy. The reason for this seems to be the explanation of the theoretical basis of the therapist’s actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bussad, V. S. R. (1997). O desenvolvimento de comportamentos pró-sociais na criança: considerações sobre a natureza dos fatores e dos processos envolvidos. Temas de Psicologia, 3 (1), 19-26.

Barrero, C. W., Vollmer, T. R., Barrero, J. C., & Bourret, J. (2005). A method for evaluating parameters of reinforcement during parent-child interaction. Research in Development Disabilities, 26 (6), 577-579.

Costa, S. E. G. C., & Marinho, M. L. (2002). Um modelo de apresentação de análise funcional do comportamento. Estudos de Psicologia (Campinas), 19 (3), 43-54.

Delitti, M. (1997). A análise funcional: O cliente como foco de análise. In M. Delitti (Org.), Sobre comportamento e cognição: a prática da análise do comportamento e da terapia cognitivo-comportamental (Vol 2, pp.37-44). São Paulo: ARBytes.

Fernandez-Ballesteros, R. (1994). Psychological assessment. Applied Psychology: An International Review, 43 (2), 157-174.

Gardner, A. W. (2006). An evaluation of the interaction between quality of attention and negative reinforcement with children displaying escape-mantained behavior. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 66 (8-B), pp.4469.

Grossi, R. (2002). Análise Funcional de uma proposta de atendimento domiciliar. Um estudo de caso de uma família, com filho adolescente portador de autismo e com muitos problemas comportamentais Tese de doutorado não-publicada, Universidade de São Paulo.

Hagopian, L. P., Fisher W. W., Thompson, R. H., Owen-Deschryver, J. O., Iwata, B. A., & Wacker, D. P. (1997). Toward the development of structured criteria for interpretation of functional analysis data. Journal of Applied Behavior Analysis, 30 (2), 313-326.

Haynes, S. N., Leisen, M. B., & Blaine, D. D. (1997). Design of individualized behavioral treatment programs using functional clinical case models. Psychological Assessment, 9 (4), 334-348.

Kodak, T., Grow, L., & Northup, J. (2004). Functional analysis and treatment of development for a child with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Applied Behavior Analysis, 37 (2), 229-232.

Meyer, S. B. (1997). O conceito de análise funcional. In M. Delitti (Org.), Sobre comportamento e cognição: a prática da análise do comportamento e da terapia cognitivo-comportamental (Vol. 2, pp.31-36). São Paulo: ARBytes.

Meyer, S. B. (2001). A relação terapeuta-cliente é o principal meio de intervenção terapêutica? In H. J. Guilhardi, M. B. B. P. Madi, P. P. Queiroz & M. C. Scoz (Orgs.), Sobre comportamento e cognição: expondo a variabilidade (Vol.8, pp.95-98). Santo André: ESETec.

Moura, C. B., & Azevedo, M. R. Z. S. (2000). Estratégias lúdicas para uso em psicoterapia comportamental infantil. In R. C. Wielenska (Org.), Sobre comportamento e cognição: questionando e ampliando a teoria e as intervenções clínicas em outros contextos (Vol.6, pp.163-170). Santo André: ESETec.

Moura, C. B., & Venturelli, M. B. (2004). Direcionamentos para a condução do processo terapêutico comportamental com crianças. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 6 (1), 17-30.

Sidman, M. (1995). Coerção e suas implicações Campinas: Editorial PSY.

Skinner, B. F. (1974). Sobre o behaviorismo São Paulo: Cultrix.

Skinner, B. F. (1998). Ciência e comportamento humano (10a ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Sturmey, P. (1996). Functional analysis psychology London: John Wiley & Sons.

Published

2009-06-30

How to Cite

MOURA, C. B. de ., GROSSI, R. ., & HIRATA, P. . (2009). Functional analysis as a decision-making strategy in child psychotherapy. Psychological Studies, 26(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7057