Relationships between prejudice, ideology and attitudes towards inclusive education

Authors

  • José Leon CROCHÍK Universidade de São Paulo
  • Ricardo CASCO Universidade de São Paulo
  • Mariane CERON Universidade de São Paulo
  • Fabiana Olivieri CATANZARO Universidade de São Paulo

Keywords:

Inclusive education, Ideology, Prejudice, Society critical theory

Abstract

This article studies the attitudes of pedagogy students towards inclusive/integrated education. It begins with the hypothesis that prejudice and ideology can be obstacles to the inclusion of children with intellectual disabilities at school. Four ranking scales were
applied to 188 pedagogy students: manifestation of prejudice, attitudes towards inclusive/integrated education and the ideology of technological rationality, as created by Crochík (2000, 2003 and 2006), plus the F scale, created by Adorno et al. (1950). The students in this sample tended to be in favor of Inclusive/Integrated Education and we were able to ascertain that prejudice, subscribing to an ideology of technological rationality and inherent fascism are variables related to attitudes on inclusive/integrated
Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (1991). De la relación entre sociología y psicología. In T.W. Adorno. Actualidad de la filosofia (pp.135-204). Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica. (Originalmente publicado en 1955).

Adorno, T. W., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D. J. & Sanford, R. N. (1950). The authoritarian personality New York: Harper and Row.

Ainscow, M. (1997). Educação para todos: torná-la uma realidade. In M. Ainscow, G. Porter & M. Wang. Caminhos para as escolas inclusivas. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. (1996). Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB Brasília: MEC.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. (2005). Secretaria de Educação Especial (SEESP/MEC) (2005). Dados do censo escolar de 2005 Brasília: MEC.

Brown, R. (1995). Prejudice: its' social psychology Oxford: Blackwell Publishers.

Cook, B. G., Tankersley, M., Cook, L., & Landrun, T. J. (2000). Teacher's attitudes toward their included students with disabilities. Exceptional Children, 67 (1), 115-135.

Crochík, J. L. (1999). A Ideologia da racionalidade tecnológica e a personalidade narcisista. Tese de doutorado não-publicada, Universidade de São Paulo.

Crochík, J. L. (2000). Tecnologia e individualismo: um estudo de uma das relações contemporâneas entre ideologia e personalidade. Análise Psicológica, 18 (4), 529-543.

Crochík, J. L. (2005). Preconceito: relações com a ideologia e com a personalidade. Estudos de Psicologia (Campinas), 22(3), 307-319.

Crochík, J. L. (2006). Preconceito, indivíduo e cultura (3a. ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Crochík, J. L., Ferrari, M. D., Hryniewicz, R. R., Barros, O. N., & Nascimento, R. B. (2006). Preconceito e atitudes em relação à educação inclusiva. Psicologia Argumento, 24 (46), 55-70.

Duckitt, J. (1992). Psychology and prejudice: a historical analysis and integrative framework. American Psychologist, 47 (10), 1182-1193.

Gracia, V. S. (2000). La Educación integradora en Europa Valencia: Artes Gráficas Soler.

Guiford J. P., & Fruchter, B. (1973). Fundamental statistics in psycology and education (5th ed.). New York: McGraw-Hill.

Habermas, J. (1983). Técnica e ciência enquanto ideologia. In W. Benjamin, M. Horkheimer, T. W. Adorno & J. Habermas. Textos escolhidos (pp.313-343). São Paulo: Abril Cultural.

Horkheimer, M. (1976). A eclipse da razão Rio de Janeiro: Editorial Labor.

Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1973). Temas básicos da sociologia São Paulo: Cultrix.

Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1985). Dialética do esclarecimento (2a ed.) Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Klingner, J. K., & Vaughn, S. (1999). Students' perceptions of instruction in inclusion classrooms: implications for students with learning disabilities. Exceptional Children, 66 (1), 23-37.

Lasch, C. (1983). A cultura do narcisismo: a vida americana numa era de esperancas em declínio Rio de Janeiro: Imago.

Mantoan, M. T. E. (2003). Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna.

Marcuse, H. (1982). A ideologia da sociedade industrial (6a ed.). Rio de Janeiro: Zahar.

Marcuse, H. (1999). Industrialização e capitalismo na obra de Max Weber. In H. Marcuse. Cultura e sociedade (Vol.2, pp.113-136). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Mittler, P. (2003). Educação inclusiva: contextos sociais Porto Alegre: Artmed.

Rodríguez, J. S. (1992). La integración: un cambio en las concepciones del profesor. Revista de Educación Especial, 12 (3), 9-15.

Severino, M. F. V. (2001). Narcisimo e publicidade: uma análise psicossocial dos ideais do consumo na contemporaneidade (Vol 1). São Paulo: Annablume.

Siegel, S., & Castellan, N. J. (2006). Estatística não-paramétrica para ciências do comportamento (2a ed.) Porto Alegre: Artmed.

Stainback, S., & Stainback, W. (1999). Inclusão: um guia para educadores Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Published

2009-06-30

How to Cite

CROCHÍK, J. L. ., CASCO, R. ., CERON, M., & CATANZARO, F. O. . (2009). Relationships between prejudice, ideology and attitudes towards inclusive education. Psychological Studies, 26(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7053