Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers

Authors

  • Angela Ferreira DOMINGUES Universidade de São Paulo
  • Telma Flores Genaro MOTTI Universidade de São Paulo
  • Maria Estela Guadagnucci PALAMIN Universidade de São Paulo

Keywords:

Recreation, Child, Hearing loss, Socialization

Abstract

This article is the result of a study assessing social interaction and play among 20 mothers and their children, between 3 and 6 years old, who suffer from a severe and/or profound hearing loss, in routine visits to the Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão, at the Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais at the Universidade de São Paulo. Mothers were interviewed and their responses were quantitatively and qualitatively assessed. Results showed that mother and child interaction during play assists with the development of social skills for adjusting to the social environment, and that mothers lack guidance, in order that this space is used more effectively for learning purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, V. L. A. R., Bravo, M. C., & Messias, T. S. C. (1996). Desenvolvimento de habilidades sociais em adolescentes portadores de deformidades faciais. Estudos de Psicologia (Campinas), 13 (3), 31-48.

Bolsoni-Silva, A. T., & Maturano, E. M. (2002). Práticas educativas e problemas de comportamento: uma análise à luz das habilidades sociais. Estudos de Psicologia (Natal), 7 (2), 227-235.

Calderon, R., & Greenberg, M. T. (1999). Stress and coping in hearing mothers of children with hearing loss: factors affecting mother and child adjustment. American Annals of the Deaf, 144 (1), 7-18.

Cunha, N. H. S. (1994). Brinquedoteca: um mergulho no brincar São Paulo: Maltese.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1999). A psicologia das habilidades sociais: terapia e educação Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2003). Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, de avaliação e intervenção Campinas: Alínea.

Goldfeld, M. (1997). A criança surda: a linguagem e cognição numa perspectiva sócio-interacionista São Paulo: Plexus.

Goldfeld, M. (2000). O brincar na relação entre mães ouvintes e filhos surdos. Tese de doutorado não-publicada, Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo.

Gomide, P. I. C. (2001). Efeitos das práticas educativas no desenvolvimento do comportamento anti-social. In M. L. Marinho & V. E. Caballo. Psicologia clínica e da saúde (pp.33-53). Londrina: UEL.

Greenberg, M. T., & Kusche, C. A. (1993). Promoting social and emotional development in deaf children: the PATHS project Seattle: University of Washington.

Janjua, F., Woll, B., & Kyle, J. (2002). Effects of parental style of interaction on language development in very young severe and profound deaf children. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 64 (3), 193-205.

Juarez, A. (1992). Intervenção fonoaudiológica da surdez infantil. In J. P. Casanova. Manual de fonoaudiologia (pp.190-211). Porto Alegre: Artes Médicas.

MacDonald, L., & Pien, D. (1982). Mother conversational behavior as a function of interactional intent. Journal of Child Language, 9 (2), 337-358.

MacTurk, R. H., Meadow-Orlans K. P., Koester, L. S., & Spencer, P. E. (1993). Social support, motivation, language, and interaction. A longitudinal study of mothers and deaf infants. American Annals of the Deaf, 138 (1), 19-25.

Madaleno, A., Pagan, L. H., & Assumpção, F. B. (1998). Crianças com problemas psiquiátricos em programas de brinquedoteca: análise de um ano de atendimento. Revista de Psicopedagogia, 17 (44), 45-50.

Marinho, M. L. (2001). Subsídios ao terapeuta para análise e tratamento de problemas de comportamento em crianças: quebrando mitos. In M. L. Marinho, V. E. Caballo (Orgs.), Psicologia clínica e da saúde (pp.3-21). Londrina: UEL.

Motti, T. F. G. (2000). A rotina de um centro de referência em deficiência auditiva: perspectiva de pais e profissionais. Dissertação de mestrado não-publicada, Centro de Educação em Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos.

Moyles, J. R. (2002). Só brincar? Porto Alegre: Artmed.

Peña, J. (1992). Dados de introdução à patologia e terapêutica da linguagem. In J. P. Casanova. Manual de fonoaudiologia (pp.1-15). Porto Alegre: Artes Médicas.

Poletto, R. C. (2005). A ludicidade da criança e sua relação com o contexto familiar. Psicologia em Estudo, 10 (1), 2005. Recuperado em novembro 28, 2006, disponível em http://www.scielo.br/scielo

Rossi, T. R. F. (2000). Brincar uma opção para vencer o obstáculo da interação entre mãe ouvinte e filho surdo Tese de doutorado não-publicada, Faculdade de Educação Física, Universidade de Campinas.

Santos, T. M. M., & Russo, I. C. P. (1993). A prática da audiologia clínica São Paulo: Cortez.

Silva, D. N. H. (2002). Como brincam as crianças surdas São Paulo: Plexus.

Villas Boas, A. C., Rodrigues, O. P. R., & Yamada, M. O. (2004). Um estudo da interação da díade mãe-criança com implante coclear. Monografia de especialização em Psicologia Clínica não-publicada, Universidade de São Paulo, Bauru.

Vygotsky, L. S. (1989). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores São Paulo: Martins Fontes.

Published

2008-03-31

How to Cite

DOMINGUES, A. F. ., MOTTI, T. F. G. ., & PALAMIN, M. E. G. . (2008). Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers. Psychological Studies, 25(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969