Children activity group: an humanizing process

Authors

  • Antonios TERZIS PUC-CAMPINAS

Keywords:

children, culture, group, group psychotherapy

Abstract

The present study objective is the description of children group activities in order to provide a better comprehension about the psychotherapeutic performance in cases of adaptation difficulties. Seven children (both genders), whose ages were from four to six years old, formed the group. The data analysis was qualitative. The activity groups have promoted children interaction, and the group has contributed to strength children’s ego that is in development process. Playing was a communication apparatus that has facilitated the establishment of a closer relationship among children, as it was a significant tool to express feelings, desires and fantasies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzieu, D. (1990). O grupo e o inconsciente: o imaginário grupal São Paulo: Casa do Psicólogo.

Anzieu, D. (1993). O Grupo e o inconsciente: o imaginário grupal São Paulo: Casa do Psicólogo.

Anzieu, D., & Martins, J.Y. (1968). La dynamique des groupes restreints Paris: PUF.

Bates, E. (1976). From gesture to first Word New York: Wiley.

Baxter, J.C. (1966). Family relationship variables in schizophrenia. Acta Psychiatr Scand,42 (4), 362-391.

Berenstein, I. (1990). Psicoanalizar uma família Buenos Aires: Paidós Ed.

Bion, W.R. (1975). Aprendendo de la experiencia Buenos Aires: Paidós Ed.

Brasil. Constituição. (1988). Constituição. República Federativa do Brasil (p.148). Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico.

Brasil. Ministério da Saúde. (1991). Lei Federal 8.069/90, de 13 de julho de 1990. Dispões sobre o Estatuto da criança e do Adolescente dá outras providências Brasília: Ministério da Saúde.

Foulkes, S.H., & Anthony, E.J. (1967). Psicoterapia de grupo: abordagem psicanalítica Rio de Janeiro: BUP.

Freud, S. (1972). A interpretação de sonhos. Edição Standard Brasil (v.4). In Obras Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago. (Originalmente publicado em 1900)

Freud, S. (1976). Proyecto de psicologia (v.1). Buenos Aires: Amorrortu Editores. (Originalmente publicado em 1895)

Freud, S. (1972). Perspectivas futuras da terapêutica psicoanalitica (v.11). In Obras Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago. (Originalmente publicado em 1910)

Käes, R., & Anzieu, D. (1989) Crônica de um grupo Barcelona: Gedisa.

Klein, M. (1967). Algumas conclusiones teoricas sobre la vida emocional del bebé Buenos Aires: Hormé. (Originalmente publicado em 1952)

Leal, M.R. (1994). Grupanálise Lisboa: Sociedade Portuguesa de Grupo.

Lidz, R., & Lidz, T. (1949). The family environment of schizophrenic pacients. American Journal Psychiatry, 106 (2), 332-345.

Mathieu, P. (1967). Essai d'interprétation de quelquer pages du revê celtique. Revista Interpretación, 2 (1), 32-59.

Stern, D. (1974). Mother and infant at play: the dyadic interation New York: Wiley.

Terzis, A. (1992). A psicologia e a psicoterapia do grupo familiar. Revista Estudos de Psicologia, 9 (2), 80-91.

Terzis, A. (1997). Dimensões teóricas e técnicas da grupa-nálise. In Grupoterapia: teoria e prática Campinas: Quick.

Terzis, A. (1999). Algumas experiências com dois grupos comunitários de crianças faveladas. Anais II do congresso de psicanálise das configurações vinculares. Água de São Pedro, NESME.

Terzis, A. (2000).Apoio grupal às crianças de favela: um estudo psicológico. Revista Grupo ISPG, 3 (1), 1-11.

Terzis, A. (2002). Pais e filhos em grupos paralelos: uma abordagem necessária (Relatório de Atividades de Pesquisa). Campinas: Coordenadoria Geral de Desenvolvimento de Recursos Humanos, PUC-Campinas.

Terzis, A. (2004). Apoios grupais na criança. In Anais do II Congresso da SPAGESP, Ribeirão Preto, SP, Nesme.

Winnicott, D. (1975). O brincar e a realidade Rio de Janeiro: Imago.

Winnicott, D.W. (1958/1989). O ambiente e os processos de maturação Porto Alegre: Artes Médicas.

Published

2005-09-30

How to Cite

TERZIS, A. . (2005). Children activity group: an humanizing process. Psychological Studies, 22(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6758