IMPROVEMENT OF THE TRIAGE PROCESSES IN A PSYCHOLOGY CLINICAL SCHOOL

Authors

  • Hélvia Cristine Castro Silva PERFEITO Universidade Federal de Uberlândia
  • Sandra Augusta de MELO Universidade Federal de Uberlândia/Centro Universitário do Triângulo

Keywords:

psychologist triage, psychology clinical school, clinical psychology

Abstract

This paper is an experience report about the evolution of the triage processes in a applied psychology service of a federal university: shows a brief history of this extension service that attends the public health net; it looks for to comprehend the development of its routines in the academic, technical and assistance field; observes that the evolution of these proceedings connects to the search of a role to articulate the teaching, research and extension and finally concludes that, this service, can not manage this task because the
institutional issues, it means, the difficulties of integration and articulation between the different parts involved, creating the need to change and build a
new practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANCONA-LOPES, M. (1983, abr/jun). Considerações sobre o atendimento fornecido por clínicas-escola de psicologia. Arquivos Brasileiros de Psicologia; 2(35): 123-135.

______________ (org.) (1995). Psicodiagnóstico: Processo de Intervenção. São Paulo: Cortez.

ANCONA-LOPEZ, S. (1996, jan/jun). Reflexões sobre entrevistas de triagem ou: na prática a teoria é outra. Interações: Estudos e Pesquisas em Psicologia; 1(1):47-57.

BARBOSA, J. I. C. SILVARES, E. F. de M. (1994, set). Uma caracterização preliminar das clínicas-escola de Fortaleza. Estudos de Psicologia; 3(11):50-56.

BARTZ, S. (1997). Plantão psicológico: atendimento criativo à demanda de emergência. V Encontro Estadual de Clínicas-Escola. Caderno de resumos, São Paulo, Universi-dade São Judas, p. 69.

BRASIL, A. M. R. C. (1999, jul./dez). Um percurso de raciocínio clínico através da práxis multidisciplinar no atendimento à comunidade. Interações: Estudos e Pesquisas em Psicologia; 8(4):105-127.

FONTOLAN, V. (1997). Uma experiência no atendimento de plantão psicológico. V Encontro Estadual de Clínicas-Escola. Caderno de resumos, São Paulo, Universidade São Judas, p. 67.

MORATO, H. T. P., ALBUQUERQUE, A. C.F., BARBANTE, L. F., CAMARGO, R. F., GALVÃO, L. F., HALPERN, M., HULLE, A. C., JARDIM, A. B., LAM, U., LERNER, R., MUNHOZ, C., NUNEZ, A. L., RAMALHO., S. A., SOARES, M. B., STREB, A. & SUGANO, C. F. (1997). Plantão psicológico como modalidade de atendimento em instituição: implicações teórico-práticas. Resumos / Abstracts XXVI Congresso Interamericano de Psicologia, São Paulo, SP, p.179.

PEREZ, V. L. A. (1997, fev/ago). Triagem psicológica grupal: procedimento e resultados obtidos com lista de espera de crianças, adolescentes e adultos, em uma clínica-escola de psicologia. Paidéia: Cadernos de Psicologia e Educação; 12/13:63-76.

PERFEITO, H. C. C. S. e MELO, S. A. (2003). Caracterização da população infantil atendida entre 2000 e 2002 na clínica-escola de psicologia da Universidade Federal de Uberlândia. No prelo.

TERZIS, A., CARVALHO, R. M. L. L. (1988, out/dez). Identificação da população atendida na Clínica-Escola do Instituto de Psicologia da Puccamp. Arquivos Brasileiros de Psicologia; 4(40): 87-97.

Published

2004-04-30

How to Cite

PERFEITO, H. C. C. S., & MELO, S. A. de . (2004). IMPROVEMENT OF THE TRIAGE PROCESSES IN A PSYCHOLOGY CLINICAL SCHOOL. Psychological Studies, 21(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6692