THE PRODUCTION OF THE SUBJECTIVITY ON THE INSTITUTIONAL CONTEXT OF A CATHOLIC SEMINARY
Keywords:
psychology and religion, production on subjectivity, institutional analysis, catholic seminary, total institutions, boarding school, participating observationAbstract
This reseach aims to study the production of the subjectivity on the institutional context of a Catholic Seminary. This is a boarding school in which 70 seminarists study Philosophy for 3 years, as a preparatory activity to priesthood. The way of being of the institutional life was researched through the participating observation and half-structured
interviews were carried on in order to make out how the seminarist experiences his life on the institutional context. The preliminary outcome shows that we can understand the seminary as a total institution, a place
comprising residence, work, study, background, sociability and entertainment, where lots of people living alike but apart from the well-off society lead a reclusive life and formally administrated. Life in the
institutional context of the Seminary brings about several facets of subjectivity to the seminarist. There is a deep loss on the personal autonomy, freedom of going out and coming back, acting and deciding as well, causing a behavior of excessive dependence, resistence of changing, conversion to the proposed role and fratenal rivalry. The contradiction found between the repressive apparatus and the participating speech seems to cause the people characteristics set by
fragmentation and refusal.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, J. A. G. (1980) Instituição e poder: a análise concreta das relações de poder nas instituições. Rio de Janeiro: Graal.
ALVES-MAZZOTTI, A.J & GEWANDSZNAJDER, F. (1999) O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2Ş ed. São Paulo: Pioneira. 206 p.
BLEGER, J. (1980) Temas de psicologia: entrevista e grupos. São Paulo: Martins Fontes, 113 p.
CASTEL, R. (1978) A ordem psiquiátrica: a idade de ouro do alienismo. (Albuquerque, M. T. C., Trad.) Rio de Janeiro: Graal, 329 p.
FERRAZ E FERRAZ, M.G.C. (1994) Religare. Uma cartografia da fé. Tese de doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP. Vol. 1, 128 p.
FOUCAULT, M. (1984) A verdade e as formas jurídicas. "Cadernos da PUC/RJ, série Letras e Artes", 6/74, nş 16.
______, (1999a) História da Loucura na Idade Clássica 6ª edição. São Paulo: Perspectiva. (Original publicado em 1972). 551 p.
______, (1999b) Vigiar e punir: nascimento da prisão. 21Ş. ed. (Ramalhete, R., Trad.). Petrópolis: Vozes. 288 p. (Original publicado em 1975).
GUIRADO, M. Instituição e relações afetivas: o vínculo com o abandono. São Paulo: Summus, 1986. 213 p.
______, Psicologia institucional. São Paulo: EPU, 1987.
GOFFMAN, E. (1975) Estigma: notas sobre a gestão da identidade deteriorada.(Leite Nunes, M. B. M., Trad.) RJ: Zahar. 158 p.
______, (1987) Manicômios, prisões e conventos. (Leite, D. M., Trad.) 2Ş ed. São Paulo: Perspectiva. 319 p. (Original publicado em 1961).
LEFÉVRE, F. et.al. (2000) O discurso do sujeito coletivo: uma nova abordagem metodológica em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul: EDUSC, 2000. 138 p.
LEVINSON, D. J. & GALLAGHER, E. B. (1971) Sociología del enfermo mental. Buenos Aires: Amorrortu. 283 p. (Original publicado em 1964).
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sílvio José BENELLI, Abílio da COSTA-ROSA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.