Teachers' work and values: in the light of new information and communication technologies

Authors

  • Sônia Maria Guedes GONDIM UFBA

Keywords:

job, teacher's job, teachers' values, computers in education

Abstract

This article is the second of a series presenting some considerations on the re/ations between information and communication technologies, education organizations and values and lhe academic work of the teacher. The main purpose of this article is to discuss some consequences of information and communication tecnologies, particulary those related to the use of the computer in academic work. ln arder to have a more comprehensive understanding of the subject, the text is divided into three paris: i) the importance of work in human life; ii) the values related to academic work and iii) the use of computers in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, R.(1995) Adeus ao trabalho? Ensaios sobre as metamorfoses e a centralidade. do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez/Unicamp.

ARENDT, H. (1983) A condição humana. São Paulo: Forense Universitária.

BATTAGLIA, F. (1958) Filosofia do trabalho. São Paulo: Saraiva.

BELL, D. (1977) O advento da sociedade pós-industrial: uma tentativa de previsão social. São Paulo: Cultrix.

BLANFORD, A.; Cross, N. & Scanlon, E. (1994) Computers and lhe development of design decision making skills. Computers and Education. v.22 , n. 1/2, p.45 -56.

CLEGG, C.; Waterson, P. & Carey, N. (1994) Computers supported collaborative working: lesson from elsewhere. Journal of Information Technology. v. 9, p. 85 - 98.

CORIA T, B. (1989) A revolução dos robôs. São Paulo: Busca Vida.

___________. (1994) Pensar pelo avesso: o modelo japonês de trabalho e organização. Rio de Janeiro: Revan/UFRJ.

CUNHA, M. I. (1996) Ensino com pesquisa: a prática do professor universitário. Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas. n. 97, p. 31-46.

ELY, D. P. (1990) Trends and issues in educational technology. Educational Media and Technology Yearbook. v. 17, p.5-30.

FAINHOLO, B. (1995) La calidad de Ia educación a distancia. Tecnologia Educacional. v. 22, n. 123/124, p. 17-21.

FRANCO, M. A. (1997) Ensaio sobre as tecnologias digitais da inteligência. São Paulo: Papirus.

FREITAS, L.C. (1993) Neotecnicismo e formação do educador. In:Alves, N. (org.) Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez, p. 89-102.

FRIEDMAN, A. (1994) The information technology field: using fields and paradigmas for analyzing technological change. Human Relations. v.47, n.4, p. 367-392.

FRIEDMAN, G. & Naville, P.(1973) Tratado de sociologia do trabalho. São Paulo: Cultrix.

GALBRAITH, J. K. (1996) A sociedade justa: uma perspectiva humana. São Paulo: Campus.

GONDIM, S.M.G. (1998) A Sociedade da informação, as organizações formais educacionais, valores e o trabalho docente: Possíveis inter-relações. Ética e Filosofia Política. v.3, n.2, pp. 69-102.

GRAVES, R. (1992) Deuses e heróis do olimpo - as maiores aventuras de todos os tempos. Rio de Janeiro: Xenon.

GUSDORF, G. (1967) Professores, para que? Lisboa: Morais editora.

HANDLER, M.G. (1993) Preparing new teachers to use computer technology: perceptions and suggestions for teacher educators. Computers and Education. v. 20,n.2,p.147-156.

HESIODO. (1991) Os trabalhos e os dias. São Paulo: Biblioteca Pólen.

HOWARD, A. (1995) The changing nature of work. San Francisco: Jossey-Bass.

KRÜGER,H.R.(1995) Psicologia das crenças: perspectivas teóricas. Rio de Janeiro. Tese para professor titular - Departamento de Psicologia Social e Institucional da Universidade Estadual do Rio de Janeiro.

_______________. (1997)Tribuna de Petrópolis. Ética ou moral? 06/04/ p.2.

KURZ, R. (1993) O colapso da modernização. São Paulo: Paz e Terra.

MATA, M.L. (1995) Educação à distância e novas tecnologias - um olhar crítico. Tecnologia Educacional. v. 22, n. 123/124, p.8 -12, mar/junho.

MATTOSO, J. (1995) A desordem do trabalho. São Paulo: Scritta.

______________. (org.) (1994) O mundo do trabalho. São Paulo: Scritta.

NEGROPONTE, N.(1995) A vida digital.São Paulo: Companhia das Letras.

OFFE, C. (1989) Trabalho e sociedade. São Paulo: Tempo Brasileiro.

OHLER, J. (1991) Why distance education? ANNALS, AAPSS, n. 514, p.22 -33, march.

PORTES, M.M. (1995)Curso à distância por multimeios. Tecnologia Educacional. v.22, n.123/124,p.3-1, mar/jun.

RANGEL, M. (1994) Representações e reflexões sobre o bom professor. Petrópolis: Vozes.

REBECCHI, E. (1990) O sujeito frente a inovação tecnológica. Petrópolis: Vozes.

REMBERT, RB. (1995) Socrates, discussion and moral education. Revue Internationali de I’Education. v. 41, n. 1/2, p. 97-108.

RIFKIN, J. (1995) O fim dos empregos. São Paulo: Makron Books.

ROKEACH, M. (1981) Crenças, atitudes e valores. Rio de Janeiro: Interciência.

SANTOS, L. L. C. P. (1994) Problemas e alternativas no campo da formação de professores. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos/INPEP. v.172, n.I, p. 318-334, julho.

SCHAFF, A. (1995) A sociedade informática. São Paulo: Brasiliense.

SPRANGER, E. (1948) Formas de vida. Psicologia y ética de Ia personalidad. Buenos Aires: Revista de Ocidente Argentino.

____________. (1960) EI educador nato. Buenos Aires: Editorial Kapelusz S.A.

WILD, RH. & Winniford, M. ( 1993 ) Remote collaboration among students using eletronic mail. Computers and Education. v.21, n. 3, p. 193-203

Published

2001-04-30

How to Cite

GONDIM, S. M. G. . (2001). Teachers’ work and values: in the light of new information and communication technologies. Psychological Studies, 18(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6608