Elaboration and cvaluation of a program of infantile recreational games for the teaching of concepts to prcschool-children
Keywords:
Concepts Formation, Games, Preschool, PsychomotorAbstract
The purposes of this study were to investigate the influence of a program of infantile recreational games on the leaming ofbasic concepts by preschool children and to verify its generalization in the classroom. Forty pupils with age varying from three to five years were subject ofthis study. The de lineation used was pre-tcst, training, post-test and generalization test. ln the pre and post-tcsts, it was used the Test of Basic Concepts of Boehm. ln the pre-test the pupils had a greater command of the concepts related to theareas ofspace, followed by thoseoftime, mixture andquantity. After the train ing, the best performance occurred with the concepts related to the areas of space, followed by those of quantity, time and mixture. The statistic analysis pointed out to theefficiency oftheapplication of the infantile games program in order to acquire command and generalization ofthe drilled concepts. The data were examined under a referencial cognitivist leaming basis.
Downloads
References
Almeida, P.N. (1987). Educação Lúdica. São Paulo: Edições Loyola.
Bandura, A. (1969). Principies of Behavior Modification. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc, Traduzido para o português por Eva Nick, para a Editora Interamerieana Ltda., 1979.
______ . (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
______ . (1986). Social Foundations of Thought and A ction. A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Boehm, A.E. (1971). Boehm Test of Concepts. New York: Psyehologieal Corporation. Traduzido para o português por Otacílio Rainho, para o CEPA, 1977.
Bomtempo, E. (1974). Papel do Brinquedo no Controle do Comportamento. Boletim de Psicologia, 25(66),13-16.
Claparède, E. (s/d). L 'Education Fonctionnelle. Traduzido para o português por lB.Damase Penna, para a Companhia Editora Nacional, 1940.
Coste, J.C. (1977). La Psychomotricité. Paris: Presses Universitaires de Franee. Traduzido para o português por Álvaro Cabral, para a Zahar Editores, 1978.
Cratty, B.F. (1973). lntelligence in Action. New Jersey: Prentice-Hall, lnc. Traduzido para o português por Roberto Goldkorn, para a Difel, 1975.
Gagné, R.N. (1975). Essentials of Learning for Instruction. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.Traduzido para o português por Rute Vivian Angelo, para a Editora Globo, 1980.
Jacquin, G. (s/d). L 'Educationpar le Jeu. Paris: Éditions Fleurus. Traduzido para o português por Teresa de Araújo Penna, para a Livraria Editora Flamboyant, 1963.
Le Boulch, J. (1980). L' Éducation par le Mouvement - La Psychocinétique a L'âge ScoIaire. Paris: Les Éditions ESF. Traduzido para o português por Carlos Eduardo Reis e Bernardina Machado Albuquerque, para a Editora Artes Médicas, 1983.
Piaget, J. (1962). Play, Dreams and Imitation in Childhood. New York: W. W. Norton.
____. (1964). Six Études De PsychoIogie. Genêve. Éditions Gonthier S.A. Traduzido para o português por Maria Alice Magalhães D' Amorim e Paulo Sérgio Lima e Silva, para a Editora Forense, 1967.
____. (1969). Psychologie et Pedagogie. Paris: Éditions Denoêl. Traduzido para o português por Dirceu Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva, para a Editora Forense Universitária Ltda., 1976.
Piaget, J. e Inhelder, B. (1959). La Genêse des Structures Logiques EIementaires. Suíça: Elachaux et Niestlé, Neuchâtel. Traduzido para o português por Álvaro Cabral, para a Zahar Editores, 1975.
_____ . ( 1962). Le Developpement des Quantités Psysiques chez L'Enfant. Suíça: Delachaux et Niestlé, Neuchâtel. Traduzido para o português por Christiano Monteiro Oiticica, para a Zahar Editores, 1975.
Piaget, J. e Szeminska, A. (1964). La Genêse du Nombre chez L'Enfant. Suíça. Éditions Delachaux et Niestlé, Neuchâtel. Traduzido para o português por Christiano Monteiro Oiticica, para a Zahar Editores, 1975.
Silva, F.H.S. Análise da Interferência de Dois Procedimentos na Aprendizagem Operatória. Dissertação de Mestrado. Campinas: UNICAMP, Faculdade de Educação, 1995.
Wynn, K. (1990). Children' s Understanding of Counting. Cognition, 36. 155-193.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 João Serapião de Aguiar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.