Supervision in clinieal psychology: the rules, conducts and models of supervision

Authors

Keywords:

Clinical Supervision, Clinical Supervisor, Training in Clinical Psychology

Abstract

Toe evaluation of Clinicai Psychology training supervisors was the aim of this study. Toe training and experience, self rulcs, norms, objectives and thcorical bases wcre idcntificd to claborate thc profile of braziliam supervisors. Toe instrument used were the Questionnarie for Supervisors with 22 open questions about supervisors' aspects. Toe subjects weredivided in two groups accordingto the theorical approach used: Cognitive-Behavioral (N=6) and Psycudinamic (N=12). Toe results ofthe subjective evaluation revaled a stylc of supcrvision bascd in psychotcrapy approaches without systcmatic planning and total Jack of knowledge about the science of supervision. Subjects showed difference in relation to rules of supervision proccss and cvaluation of supcrvisccs. Toe data indicatcd thc modcls of supervision uscd werc outdated, based in psychothcrapy theories and individual supcrvisor's experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANPEPP {1994) Catálogo de Programas de Pós­ Graduação. Campinas. Átomo.

BARTELL, P.A. & RUBIN, L.J. (1990) Dangerous Liaisons: sexual intimacicis in supervision. Profes­ sional Psychology: Research and Practice, 21(6): 442-450.

BASTOS, A.V.B.; ROCHA, N.M.D.; PESSOA, A.L.P. & FERRAZ, A.R.Q. {1993) Os serviços de psicologia aplicada: uma análise das condições de estágio em instituições públicas, privadas e confessionais. Re­latório de Pesquisa apresentado à Camara de Orientação e Fiscalização do Conselho Federal de Psicologia.

BENCHAYA, R. (1992) Percepção do estágio supervi­ sionado e psicologia escolar: relatos de estagiários e supervisores. Dissertação de Mestrado, IPUSP.

BERNARD, J.L. (1975) Due Process in Dropping the Unsuitable Clinicai Student. Professional Psychology, 6: 275-278.

BERNARD, J.M. & GOODYEAR, R.K. (1992) Funda­mentais of Clinicai Supervision. Boston: Allyn e Bacon.

BRUNSTEIN, B. & BOFF, T.B. (1991) Ética e super­visão. ln Mabilde, L.C.(Org.) Supervisão em psiquia­ tria e em psicoterapia analítica. Porto Alegre: Ed. Mercado Aberto.

CAMPOS, L.F.L. (1989) Supervisão clínica: um instru­ mento de avaliação do desempenho clínico. Disser­ tação de Mestrado, PUCCAMP, Campinas.

__________. (1994) Supervisão em psicologia clínica: critérios, condutas e modelos de supervisão. Tese de Doutorado, IPUSP, São Paulo.

CARIFIO, M.S. & HESS, A.K. (1987) Who is the ideal supervisor? Professional Psychology: Research and practice,18(3): 244-250.

CARVALHO, A.M.A.(1982) A profissão em perspectiva. Psicologia,8(2): 5-17.

__________.(1986) Formação profissional e atuação do psicólogo: alguns dados a respeito da relação entre atividades extracurriculares desempenhadas por alunos de Psicologia e condições de atuação após a formatura. Boletim de Psicologia, 36(85): 31-39.

__________.(1988) Quem é o psicólogo brasileiro? São Paulo: EDICON.

CRUZ, J.C.(1991) Fases da supervisão. ln Mabilde, L.C. (Org.) Supervisão em psiquiatria e em psicoterapia analítica. Porto Alegre: Ed. Mercado Aberto.

DREW, C.J. (1980) Jntroduction to Design and Conduc­ ting Research. C.V. Mosby co.: St. Louis, Missuri.

ELLIS, M.V., DELL, D.M. & GOOD, G.E. (1988) Counselor Trainees' Perceptions of Supervisor Roles: Two Studies Testing Toe Dimensionality of Supervi­ sion. Journal of Counseling Psychology, 35(3): 315- 324.

FRIEDLANDER, M.L. & WARD, L.G. (1984) Develop­ment and Validation ofthe Supervisory Styles lnven­ tory. Journal of Counseling Psychology, 3/(4): 541-557.

GONÇALVES, C.L.C. (1994) Formação e estágio acadêmico psicologia escolar no Brasil: análise cur­ ricular. Dissertação de Mestrado, PUCCAMP, Campinas, Brasil.

GUILHARDI, H.J.(1988) A formação do terapeuta com­ portamental. Que formação? ln Lettner, H. e Rangé, B. Manual de psicoterapia comportamental. São Paulo: Ed. Manole.

HAMBURG, P. & HERZOG, D. (1990) Supervising the Therapy of Patients With eating disorders. American Journal of Psychoterapy, 44(3): 369-380.

HARRAR, W.R.; ViNDER GREEK, L. & KNAPP, S. (1990) Ethical and Legal Aspects ofClinical Supervi­ sion. Professional Psychology: Research and Prac­ tice, 21(1): 37-41.

HOLLOWAY, E.L. (1988) Models of Counselor Deve­ lopment or Training Models for Supervision? Rejoin­ der to Stoltemberg e Delworth. Professional Psychology: Research and Practice, 19(2): (138-140).

KENNARD, B.S.; STEWART, S.M. & GLUCK, M.R. (1987) The Supervision Relationship: Variables Con­ tributing to Positive Versus Negatives Experiences. Professional Psychology: Research and Practice, 18(2): 172-175.

LAMBERT, M.J. & ARNOLD, R.C.(1987) Research and the Supcrvisory Process. Professional Psychology: Research and Practice, 18(3): 217-224.

LANGS, R. (1989) Reactions ofSupervisees (And Super­ visors) To New Leveis in Psychoanalytic Discovery and Meaning. Contempory Psycanalisys, 25(1): 77-97.

LUMSDEN, E.A.; GROSSLIHTH, J.H.; LOVELAND, E.H. & WILLIANS, J.E. (1988) Preparation of Graduate Students as Classroom Teachers and Super­ visors in Applied and Rcscarch Sctting. Teaching of Psychology, 15(1):5-9.

MACHADO, P.M.(1991) Basesteóricas. InMabilde,L.C. (Org.) (1991) Supervisão em psiquiatria e em psi­ coterapiaanalítica. Porto Alegre: Ed.Mercado Aberto.

MEAD, E.M (J 990) Effective Supervision: a task-oriented model for the mental healt profession. New York: Brunner/Mazel Inc.

NEWMAN, A.S. (1981) Ethical in the Supervision of Psychotherapy. Professional Psychology: Rcsearch and Practice, 12(6): 690-695.

OLK, M.E. & FRIEDLANDER, M.L. (1992) Trainee's Experiences of Role Conflict and Role Ambiguity in Supcrvisory Relationships. Journal of Counseling Psychology, 39(3): 389-397.

POPE, K.S.; LEVENSON, H. & SCHAVER, L.R. (1979) Sexual Intimacy in Psychology training. Results and Irnplications of a National Survey. American Psy­ chologist, 34(8): 682-689.

RICKARD, H.C.; PRENTICE-DUNN, S.; ROGERS, R.W.; SCOGIN, F.R. & LYMAN, R.D. (1991) Theaching of Psychology: A Required Course for Ali Doctral Students. Teaching of Psychology,18(4):235- 237.

ROSA, J.T. (1979) Descrição e análise de um sistema programado deinstrução introdutório deterapiacom­ portamental para adultos. Tese de Doutoramento, Universidade de São Paulo.

SEMINÉRIO, F.Lo P.; BASSANI, F.M.;LOPES, L.C.l' ALMEIDA, N.F. et alii (1987) Currículo de psicolo­ gia: reforma ou implosão? Uma polêmica atual. Cadernos do lSOP, 9:5-73.

SHANFIELD, S.B.; MATTHEUS, K.L. & HETHERLY, V. (1993) What do excellent Psychotcrapy Supervisors do? American Journal of Psychiatry, 150(7): 1081-1084.

SILVA, J.F.G. (1991) Aspectos da comunicação na super­ visão analítica Revista Brasileira de Psicanálise, 25(2): 279-289.

WAMPLER, L.D. & STRUPP, H.H. (1976) Personal Therapy for Students in clinicai Psychology: a rnatter offaith? Professiona/ Psychology, 195-20lp.

WATKINS, C.E. Jr. (1991) Reflcctions on the preparation of psychotherapy supervisors. Journa/ of clinicai psy­ chology, 47(6): 145-147.

__________ .(1993) Developrncnt of the psychotherapy supervisor concepts, Assernptions and hipotheses of the supervisor complexity model. American Journal of Psychotherapy, 47(1): 58-74.

WEBER, S. & CARRAHER, T.N. (1982) Reforma cur­ricular ou definição de diretrizes: uma proposta para o curso de psicologia. Psicologia, 8(1): 01-13.

WITIBR, G.P.; BASTOS, A.V.B.; BONFIM, E.M. & GUEDES, M.doC. (1992a) Atuação do psicólogo: espaços e movimentos. ln Conselho Federal de Psi­cologia. Psicólogo brasileiro: construçcio de novos espaços. Campinas: Ed. Átomo.

WITIBR, G.P.; WITIER, C.; GONÇALVES, C.L.C.; YUKIMITSU, M.T.C.P. & NAPOLITANO, J.R. (1992b) Formação e estágio acadêmico em psicologia no Brasil. ln Conselho Federal de Psicologia. Psicólogo brasileiro: construção de novos espaços. Campinas: Ed. Átomo.

WITIER, G.P.; WITIER, C.; YUKIMITSU, M.T.C.P. & GONÇALVES, C.L. (1992c) Atuação do psicólogo escolar e educacional no Brasil: perspectivas através detextos(1980-1992) ln ConselhoFederal de Psicolo­ gia. Psicólogo brasileiro: construção de novos espaços. Campinas: Ed. Átomo.

Published

1995-12-31

How to Cite

Campos, L. F. de L. (1995). Supervision in clinieal psychology: the rules, conducts and models of supervision. Psychological Studies, 12(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12330