Levantamento do perfil de supervisores clínicos de terapia cognitivo-comportamental no Brasil
Palavras-chave:
Demografia, Preceptoria, Terapia cognitivo-comportamentalResumo
Objective
This research aimed to identify the profile of Cognitive Behavioral Therapy supervisors in this country and to know their training to exercise this professional activity.
Method
A nationwide online survey was conducted with 180 Cognitive Behavioral Therapy supervisors, 73.8% of whom were female, with a mean age of 40.3 years (SD = 10.03).
Results
Among the main results, the intense academic training, training for psychotherapeutic practice and time of clinical experience (12.6 years, SD = 7.64) and supervised experience (7.4 years, SD = 7.26) stand out. Only 27.8% of the participants indicated having received specific training for supervisors and there was a lack of indications of training resources for remote supervision.
Conclusion
This is considered the first research to outline the profile of Cognitive Behavioral Therapy supervisors in Brazil, expanding the vision on this professional activity.
Downloads
Referências
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trans.). Edições 70. (Originalmente publicado em 1977).
Barletta, J. B., Delabrida, Z. N., & Fonsêca, A. L. B. (2011). Conhecimento, habilidades e atitude em TCC: percepção de terapeutas iniciantes. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 7(1), 21-29.
Barletta, J. B., & Neufeld, C. B. (2020). Novos rumos na supervisão clínica em TCC: conceitos, modelos e estratégias baseadas em evidências. In C. B. Neufeld, E. M. O. Falcone, & B. Rangé (Orgs.), Procognitiva - Programa de Atualização em Terapia Cognitivo-Comportamental: ciclo 7. (pp. 119-158). Artmed Panamericana.
Beck, A. T., & Alford, B. A. (2000). O poder integrador da Terapia Cognitiva. Artes Médicas Sul.
Bennet-Levy, J., Thwaites, R., Haarhoff, B., & Perry, H. (2015). Experiencing CBT from the inside out: a self-practice/self-reflection workbook for therapists. Guilford.
Bieling, P. J., McCabe, R. E., & Antony, M. M. (2008). Terapia Cognitivo-Comportamental em Grupos. Artmed.
Campos, L. F. L. (1998). Formação, supervisão e treinamento em psicologia clínica. EPU.
Conselho Federal de Psicologia. (2021). A psicologia brasileira apresentada em números. CFP. http://www2.cfp.org.br/infografico/quantos-somos/
Federação Brasileira de Terapias Cognitivas. (2021). Encontre um terapeuta. FBTC. http://www.fbtc.org.br/encontre-um-terapeuta
Ferreira, I. M. F., Almeida, N. O., Barletta, J. B., Versuti, F. M., & Neufeld, C. B (2021). Critérios para acreditação/ certificação e formação do supervisor de TCC ao redor do mundo e as implicações para o contexto brasileiro. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 17(1), 48-57. http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20210000
Gauy, F. V., Fernandes, L. F. B., Silvares, E. F. M., Marinho-Casanova, M. L., & Lörh, S. S. (2015). Perfil dos Supervisores de Psicologia em Serviços-Escola Brasileiros. Psicologia: Ciência e Profissão, 35(2), 543- 556. http://dx.doi.org/10.1590/1982-370300852013
Ludgate, J. (2016). CBT training and supervision: an overview. In D. M. Sudak (Ed.), Teaching and Supervising Cognitive Behavioral Therapy (pp. 1-24). Wiley.
Machado, G. I. M. S., & Barletta, J. B. (2015). Supervisão clínica presencial e online: percepção de estudantes de especialização. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 11(2), 77-85. http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20150012
Mendoza, W. R. C. (2017). Habilidades terapéuticas y limitaciones en la aplicación de las terapias de tercera generación en el contexto latinoamericano. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 19(3), 260-273. http://dx.doi.org/10.31505/rbtcc.v19i3.1067
Milne, D. L., & Reiser, R. P. (2017). A Manual for Evidence-based CBT supervision. Wiley
Neufeld, C. B., & Affonso, G. (2013). FTBC: uma jornada de 15 anos em prol das terapias cognitivas no Brasil. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 9(2), 136-139. http://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20130018
Neufeld, C. B., Barletta, J. B., Scotton, I. L., & Rebessi, I. P. (2021). Distinctive aspects of CBT in Brazil: how cultural aspects affect training and clinical practice. International Journal of Cognitive Therapy, 14, 247-261. https://doi.org/10.1007/s41811-020-00098-z
Neufeld, C. B., Carvalho, A. V., Ohno, P. M., Teodoro, M. L. M., Szupszynski, K. P. D. R., Lisboa, C. S. M., Carvalho, M. R., Almeida, N., Barletta, J. B., Barbosa, L. N. F., Monteiro, Y, M., Donato, I. L., Araújo, D., Hayasida, N. M. A., Busetto, T., Perez, N. C. S., Silva, N. G., Galdino, M. K. C, Araújo, N., ... Nóbrega, N. K. B. (2018). Terapia Cognitivo-Comportamental nos cursos de graduação em Psicologia: um mapeamento nacional. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 20(1), 86-97. https://doi.org/10.31505/rbtcc.v20i1.1139
Rechtman, R. (2014). A formação do psicólogo para a realidade brasileira: identificando recursos facilitadores para a atuação profissional [Unpublished doctoral dissertation]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Reiser, R. P., & Milne, D. L. (2016). A survey of CBT supervision in the UK: methods, satisfaction and training, as viewed by a selected sample of CBT supervision leaders. Cognitive Behaviour Therapist, 9, 1-14. https://doi.org/10.1017/S1754470X15000689
Roth, A. D., & Pilling, S. (2008). A competence framework for the supervision of psychological therapies. University College London. http://www.ucl.ac.uk/CORE/
Sampaio, M., Haro, M. V. N., Sousa, B., Melo, W. V., & Hoffman, H. G. (2021). Therapists make the switch to telepsychology to safely continue treating their patients during the Covid-19 pandemic. Virtual reality telepsychology may be next. Frontiers in Virtual Reality, 1, e576421. https://doi.org/10.3389/frvir.2020.576421
Sokol, L., & Fox, M. G. (2016). Training CBT Supervisors. In D. M. Sudak (Ed.), Teaching and Supervising Cognitive Behavioral Therapy (pp. 227-242). Wiley.
Tyler, J. D., Sloan L. L., & King, A. R. (2000). Psychotherapy supervision practices of academic faculty: a national survey. Psychotherapy, 37(1), 98-101.
Velasquez, M. L., Thomé, C. R., & Oliveira, I. R. (2015). Reflexões sobre a prática clínica supervisionada em cursos de especialização em terapia cognitivo-comportamental no Brasil. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, 14(3), 331-337. http://dx.doi.org/10.9771/cmbio.v14i3.14985
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Janaína Bianca BARLETTA, Robson Medeiros de ARAÚJO, Carmem Beatriz NEUFELD
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.